2013-12-31

2013 bokslut

Dags för en liten tillbakablick. 
2013 fick jag ett nytt jobb som jag trivs så himla bra med, det ger mig mycket restid och det är ju både plus och minus med det såklart. Jag pendlar ca 2,5 timmar per dag samt reser mycket till flera andra ställen praktiskt taget varje vecka = en hel del stick- och arbetstid blir det för jag åker nästan alltid tåg. Jag har hittat en ny garnbutik i Växjö  Mormor Elin som har ett sortiment som kompletterar min lys Helylle.
Något som präglat mitt stickår mycket är den resa vi gjorde till Estland, Lettland och Litauen i somras och ett antal böcker från framför allt Estland som jag införskaffat.
Det har blivit mycket vantar 11 par och två färdiga spede/nattröjor, en svart kofta, Idunkofta och Borealtröjan samt sjalar, halskragar och muddar.

I augusti gjorde jag dessa listor, hur har det gått?

Vill göra
  • Flera par boot cuffs (det finns ju en hel del att välja på), både med flerfärgsstickning och relief/flätmönster, har nog garn. Det blev 4 par.
  • Ny mössa, vet inte hur den ska se ut, men behöver förnya mig här, tips önskas. En av Kate Davies, men jag passar inte i den :-(
  • Kofta a la Odd Molly, har garn och har startat, dags att börja om med nytt mönster. Nej, jag fortsatte men den är inte klar och behöver fixas till ytterligare.
  • Sarah Lund-tröja i lopi, har lite garn. Inget har hänt.
  • Vit spede/nattröja, har garn. Inget har hänt.
  • Svart kofta i ull/silke, har garn. Klar!
  • Två soffkuddar har beställt en intressant bok av Ruth Cross, hon som gjort originalet till Bellas vantar i Twiligthfilmerna. Har stickat en som inte blev bra, ska repas upp.
Borde göra klart
  • Den konstiga bomull-stålkoftan, typ ärmar och ev krage kvar. Inte klar!
  • Lettiska vantarna, en klar. Inget har hänt!
  • Filten till N, halvfärdig.  Klar!
  • Barkmuddarna från Sommerfuglen, en påbörjad funderar på att repa upp och göra om, tror det blev lite fel där i början. Ska det bli två likadana kan det bli svårt. Repade upp och har stickat klart båda!
Kan konstatera att vissa saker blir klara och andra inte...men Sarah Lund känns fortfarande aktuell att ta tag i och en vit spedetröja ska jag nog sticka senare i vår.

Nu till bokslutet:

Årets nerköp: Stephen Wests mystery KAL, ganska rolig att sticka även om del ett fick stickas om pga fel färgval, däremot svårburen, har använt den en gång!
Årets nyhet: Thumb syndrome, att inte tummarna vill bli stickade.
Årets addiction: Pinterest, samlar och samlar fina sticksaker och mönster där.
Årets sjal: Batad av Stepfen West och Pop Spot en annan trevlig stickgrej detta år! 
Årets roligaste: Vantar helt enkelt, har t o m stickat flera par fingervantar! 
Årets teknik: Många som jag lärt mig från de estniska böckerna, roositud, latvian braid m m
Årets nykomling: Martha Keep som gör så fina halvvantar! Jag har stickat två par.
Årets bok: Svårt att välja så jag tar två Design and patterns from Muhu och en svensk Vantar av Clara Falk och Kamilla Svanlund.
Stickevent: Inte något stort men en toppenkurs med Inger Olsson dekorera spedetröja och ett antal (för få) stickkafeer (nya jobbet sätter gränsen här, tyvärr).
Bloggat: 42 inlägg, har börjat snabblogga med mobilen, bilderna lägger sig knasigt men det går ju snabbt:-)
Total: ett roligt stickår som ger mersmak inför 2014!


2014 då? 

  • Sarah Lund-tröja
  • Vit spede/nattröja
  • Egen design
  • Sticka från garnlagret
  • Använda det jag stickar och ge bort det som inte används!
Gott Nytt År alla som orkat läsa ända hit! Nu dags för lite förberedelser inför kvällens firande!

2 kommentarer:

EvaL8 sa...

Så trevligt att läsa. Vad mycket fint du gjort. Kanske borde jag skiva nåt liknande på min blogg men det får bli nästa år.

heidi sa...

så flitig du har varit! och fint har det blivit!

Gott nytt år:)