2005-11-20

Bokprat


Denna veckan har det varit mest jobb, biblioteket, där jag jobbar, har firat 40-årsjubileum. Lite stickning vissa kvällar har jag i alla fall hunnit med. Bland annat har jag blivit nästan klar med "guldiga" muddar till en vän. Innan jag somnar löser jag lite sudoku och läser lite stickböcker. Tänkte därför skriva om några av böckerna.
Strik på knageraekken av Jytte Slente är nästan inte någon stickbok. Man ska nämligen sticka på en "knoppbräda" antingen med jättetjockt garn eller egenhändigt virkat garn. Låter det klokt? Nja, det verkar väldigt roligt och några sjalar är jättesnygga. Jag skulle gärna vilja göra en sjal på detta viset. Tänker ta några kopior ur boken som är en lånebok.
En annan lånebok är Knitting with beads av Jane Davis, i den kan man lära sig om alla typer av pärlstickning, inte bara vanliga pärlmuddar. Det jag gillar bäst är en sjal/halsduk med pärlkant, men det finns mycket annat inspirerade i boken.
Och så till min egen bok A treasury of magical knitting av Cat Bordhi, den var jag tvungen att köpa från USA, tyvärr finns den inte i någon av de svenska e-bokhandlarna. Den är jättespännade, det är en möbius-sjalbok. Läs i bloggen Barbros stickning så får du veta mer om möbiussjalar. Cat Bordhi (länk till Cats hemsida) har utvecklat detta och har inte bara mönster till sjalar och halsdukar utan till sockar, mössor, väskor m m. Hittills har jag gjort en halsduk men ska absolut sticka fler saker ur den boken. Hon lär ut ett speciellt sätt att lägga upp så att man kan sticka åt två håll, sjalen blir en vriden sak. Mitt första möbiusprojekt är en gulgrön sjal som finns bland småbilderna till höger.

Inga kommentarer: