2006-03-26

Inspiration

En kväll på Kristianstads mysigaste kafé Teapot. Jag blev inbjuden av Anna-Lena, Eva och Lotta, Tack!
Så kul att träffa nya människor med kli i fingrarna och kreativitet. Jag fick vidga mina vyer, förutom stickning så pågick smycketillverkning och virkning i flera timmar. Fikat som Lotta ordnade var som vanligt på Teapot, jättegott.
Det känns som pulsvärmarinspirationen är på upphällningen, fast det blir nog några till innan sommaren. Ska sticka klart Lisas som jag ju lovat och har några till på gång, är lite sugen på att göra ett par petrolfärgade.
Men det känns som bommulls- och lingarn är det som jag är mest sugen på just nu, fast vädret inte har blivit särsklt mycket varmare.

Mer inspiration får jag av de som är proffs, tittade på tröjor från Hunkydory (tack för tipset Lotta) och nog kan man väl låta sig inspireras att sticka något liknande. Tänker mig en ljusblå (hade garn hemma) bomullströja som ska likna den sandfärgade tröjan.

Fast det finns fler och jag funderar på att sticka kofta en som liknar den vita, fast i jeansgarn. Hittade två snygga till, men jag är också sugen på en fin kofta ur senaste Rowantidningen, den rosa med pärlor mm.



Göra klart
Jag har varit rätt duktig och gjort klart en hel del på sistone. Birgits tröja blev klar och den passade. Hon verkar gilla den och det var ju tur. Min egen kofta i pladegarn (ospunnet flerfärgat och mysigt, jag stickade med två trådar en från vardera rullen) blev klar, har inte bestämt om den ska få knytband eller om jag ska nöja mig med en nål/brosch att knäppa med. Några muddar har också blivit klara och min Kirisjal i entrådigt kaunigarn. Bilder finns på min Flickr.

Handlat
Böcker, jag köpte bara två, en om sjalar, "Shawls and scarves" och Debbie Stollers nya virkbok "Happy hooker", köpte via Adlibris. Stollers bok är rolig och har "unga" mönster, sjalboken mer traditionell men mönstren verkar bra, bl a finns det färöiska sjalar, vilket intresserar mig. Lånade också en bok med färöiska mönster, "215 sjalmynstyr" av Olivia Joensen.
Jag har beställt garn från Wollsucht, en massa olika multifärgat Kauni och lite sockgarn. Ännu har inget kommit men kanske nästa vecka, hoppas det.

Inga kommentarer: