2006-03-12

Dilemman - tiden är allting!

Trots rubriken är jag stolt och glad!

Igår fanns min stickblogg med i Sydsvenskans helgmagasin som hade några artiklar om stickning. (Fast blogg-adresserna är inte med i nätupplagan, synd för då är det ju bara att klicka.) Samtidigt som jag blir glad får jag dåligt samvete för att jag inte har fler länkar till bloggar och annat kul här på queenmudd och jag borde uppdatera den lite oftare. Tack också ni som skriver så snälla kommetarer på min blogg!

Men TIDEN vart tar den vägen, hur många måsten finns det inte och snart är ju våren här med trädklippning (är det redan för sent?), ogräs, sådd och rensning i trädgården. Sen borde man ju motionera.

Hur ska alla dessa aktiviteter kunna kombineras med STICKNING.

Nu är bara frågan hur man ska kombinera stickning med alla måsten:
Tandborstning och tandtråd – mycket svårt – men tar i gengäld inte så mycket tid.
Knipövningar – borde gå bra men verkar lite för präktigt.
Dammsugning – då får man köpa en självgående dammsugare
Trädgårdsarbete – samma som ovan med gräsklippning (i ett traditionellt hushåll är ju detta en manlig syssla, men när den nya gräsklipparen är inköpt kan man byta trädgårdssysslor med maken), man kan även ta på sig allt planeringsarbete, det är ju mer stickvänligt än ogräsresning och trädklippning.
Barnuppfostran – borde fungera lika bra eller dåligt som vanligt.

Motion

Vilka motionsformer kan då en stickare ägna sig åt?

Rekommenderas:
  1. Stickgång – gå och sticka samtidigt, använd rundsticka och ha en magväska till garnet (det finns historiska belägg för denna motionsform i "Binge : en halländsk sticktradition" av Britta Johansson och Kersti Nilsson, 1980).
  2. Motionscykling – cykla sakta så du inte blir svettig då kärvar maskorna.
  3. Golf – det blir alltid lite väntetider vid tee, lätt att haka på en liten garnväska på golfbagen.
  4. Segling – ha plastpåse till garnet och försök inte sticka med tåg och tampar som är nödvändiga för själva seglandet.

På egen risk:

  1. Cykling – farligt även om man har hjälm.
  2. Skytte – avråder absolut från alla sorters vapen i kombination med stickning.
  3. Lagsporter – stickorna kan skada med- och motspelare. Den stickande kan bli mobbad på grund av dålig uppmärksamhet. Det som rekommenderas är enbart att vara publik samtidigt som man stickar.

Kanske man skulle nöja sig med att bara sitta och njuta, helt enkelt koppla av samtidigt som man stickar och vara nöjd med det.

Stickning har så mycket att ge:
Skapande – utvecklande av kreativitet.
Nytta – föremål som går att använda, man fryser inte, bränner sig inte.
Skönhet – vackra föremål förgyller hem, familj och vänner.
Generositet – man kan ge bort saker man gjort själv.
Meditation – det meditiativa och repetitiva i flyttandet av maskorna ger lugn och harmoni.
Vakenhet – man somnar inte framför teven när man stickar.

Jo, jag har hunnit sticka lite också, några muddar som vanligt och äntligen är North Sea Shawl klar, jag fick vänta i över två månader på mer garn. Tror att det var värt det. Igår kastade jag mig över mina "pladegarn" och började på en tröja helt utan mönster, vi får se hur det går efter mitt huvud den här gången.

Nej, nu får det vara slut. Nu vill jag sticka fast först ska jag bara...

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej! Jag gillar dina blogg mycket. Vilka underbara muddar du gör! Själv har jag inte stickat så många muddar ännu. Det blir någon ibland, men det blir mycket annat stickat just nu.

Hälsningar
Sanna i Sandviken

Cecilia N sa...

Läckra rutor där i petrolgarnet.