2006-06-20

Spedetröjkurs 17-18 juni

Fantastiskt!
Så roligt det kan var att sitta på andra våningen i ett gammalt museum (Österlens museum i Simrishamn) tillsammans med 6 stickintresserade kvinnor och en kunnig, entusiasmerande kursledare. Två soliga dagar i juni, Inger Ohlsson, kursledare fick lura ut oss i museets trädgård för att fika. Vi jobbade hårt hela helgen.
Trots min hemska förkylning (hoppas ingen blev smittad) tyckte jag att det var helt otroligt roligt. Vi fick se gamla tröjor (de hör till de skånska bygdedräkterna) och sedan lära oss hur det går till att göra en egen. Tröjan är en mycket tunn ylletröja (stickas på st 1 1/2 ) som man dekorera med sammet och siden, pärlor och annat vackert. Ni kan se mina bilder på min Flickr både gamla tröjor och det som vi hann åstadkomma under dessa dagar.

Vi hade bokat lunch så det var vi ju tvungna att ta, härlig mat på Börje Ohlsson skafferi på lördagen och på söndagen Kamskogs krog med både god mat och härlig miljö. Det var stickföreningen Sticka som hade ordnat kursen, ett väldigt bra arrangemang på alla sätt.
Förutom min lilla provlapp som jag dekorerade med siden och band så hann jag börja sticka ett par muddar i reliefstickning efter ett mönster som Inger har gjort. Jag har faktiskt börjat på nummer två, de ska dekoreras så idag ska jag ut och kolla min närmaste omvärld på band, siden och sammet.

Något nytt att fylla redan fulla lådor med. Kul!



3 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser ut som om ni haft jättetrevligt!
Blir samtidigt nyfiken på hur mudden ser ut:-)
/maria

Ulla sa...

Tack för att du delade med dig.Ytterligare något att lära sig.
Ser spänt fram emot dina nya muddar.
Ulla i norra Sverige

Anonym sa...

Så fin den är! Tänk så mycket jag har kvar att lära - det är verkligen underbart att surfa runt och se alla dessa fantastiska alster som visas upp på olika bloggar.