2008-06-01

Bok- och stickprat

Yes! Jag har köpt lite fler japanska stickböcker. Förr i världen lärde folk sig språk för att ta del av andra länders och/eller kulturers litteratur och vetenskap. Kan man lära sig japanska i stickningens tjänst? Nja, det kanske inte behövs bara för att japanerna är så otroligt smarta när de gör stickmönster - diagram - otroligt smart!
Här är i alla fall mina böcker:
Den röda innehåller förklaringar till sticksymboler. Mycket bra och tydlig! Den med de gröna vantarna på är den minst intressanta, en grundbok i vantstickning men jag gillar de där gröna och ska försöka åstad komma ett par sådana till jul tror jag. Slipoverboken är underbar, så snygga mönster, fair isle som på omslaget, spetsjalar, flättröjor och koftor m m. Och en spetstickad kofta som är ursnygg, ett måste? Boken med rundlarna är mycket trevlig, innehåller 7 teknikbeskrivningar. Gillar den skarpt!

Sen har jag lite stickprojekt på gång, här kommer lite dokumentation, den guldiga linsjalen blev klar för ett tag sedan men har int orkat fota den. När jag hade stickat den lila sjalen i Rowan summer tweed och lingarn så lämnade jag den och mönstret på Helylle, men var så sugen på en egen sjal så jag stack hem och stickade klart en egen i vitt, den är jätteskön, passar verkligen på sommaren. Sen håller jag på med två projekt från Knitty Muir och Lace ribbon, har skrivit om det tidigare, här är i alla fall bilder på dem. Helylle och säkert en del andra affärer har sålt ut Vivaldi i en läcker gulgrön färg som jag inte kunde motså och nu provar jag ett mönster från Ravelry som heter Zetor i mitt läckra mohairgarn. Det verkar som min sticklust har kommit tillbaka, måste bara försöka hejda den lite. Har en student på torsdag så det är ju lite som måste fixas. Kul tycker jag, menyn är klar i alla fall nu ska det bara bakas och lagas samt röjas upp lite här hemma så att gästerna får plats. Men vi är ju flera i familjen som ska hjälpa till att få det klart. Alla klänningar och de flesta inköpen är klara.








Inga kommentarer: