2008-09-27

Sjalvarning!

Aj, aj nu blir det en sjal till, en grön, konstigt :-) När jag skulle till bokmässan och åka buss både dit och hem behövde jag en liten nätt stickning och det hade jag ingen... Nästan sant... det-förbannade-garnet-stickningen är ju en sjal, men den kunde jag tyvärr inte ta med mig ;-). Behöver hitta nystanet innan jag kan fortsätta med den, för nu har jag repat upp de två påbörjade bitarna och stickat upp det garnet. Åter till den gröna, ett tunt härligt merinolacegarn (faktiskt likadant som det förbannade garnet, men en helt annan färg, kan det vara färgen som är förbannad?), i en vacker olivgrön färg (inte så blek som på fotot) och det ska bli en sjal som jag länge gått och längtat efter att få sticka nämligen Kashmirsjal med flaesekant ur den danska boken 19 nydelige sjaler. Den är en trekant med Birds eye-mönster (finns även gratis mönster på Heirloom knitting) och runt den en vacker lite veckad spetskant (inte gratismönster). Har lite ångest för om garnet ska räcka, men den får jag försöka bemästra, den som stickar får se och garnet är köpt i Köpenhamn för mer än ett årsedan så det får räcka på nåt sätt.

Jag försöker avsluta saker också:
Min blå fladdersjal är klar ska bara blockas och sen förpackas, det är ju en present. Färgkrafts garn är väldigt vackert, det enfärgade är lagom melerat. Bild kommer när sjalen är levererad.
Börjar se slutet på den flätstickade sjalen, den är snabbstickad men jag har haft så många parallella projekt. Sen är det bara knapparna kvar på den upprepade tröjan, dom ska virkas runt vanliga lagom stora knappar, men har jag det?

Sen ligger det nästan ett kilo lopigarn i en kasse och väntar på att bli en kofta, snart tar jag mig an den, ska bara göra några måsten innan dess... Det blev lite fel när jag beställde garnet, den verkar bli mörkare än vad beställaren önskar sig så jag får kanske kompletteringsköpa lite mer. Det som blir över kan kanske bli en axelvärmare till mig. Köpte lite tjockare lopiagarn också till mössor en vacker senspafärgad och en grönaktig till mig själv, behöver fler mössor.
Imorgon är det brodera-på-stickat-kurs -ser fram emot det - mina provlappar är klara och jag har letat fram mitt yllebroderigarn som jag köpt på Tradera.

Nästa lördag (4/10) ses vi på Mötesplats: Hemslöjd i Skåne på Kulturen i Lund. Det är jag som ska stå i blogghörnan och dela med mig av mina bloggkunskaper, hoppas ni som kommer dit tycker att jag har något att förmedla och vill testa att blogga. Lite spännade men kul, hoppas tekniken fungerar.

Splittrad, nej men frustrerad, jag vill ha mer sticktid just nu!

Inga kommentarer: