2009-01-30

Stickning och bokprat

Jag börjar med lite reklam och det känns lite kenpigt men Stickstämman är i Växjö mellan den 30 juli och 2 augusti. Här finns informationen. Undertecknad ska hålla workshop i bloggning (mycket hedrad av att jag blev tillfrågad) om någon anmäler sig till det för det finns verkligen många trevliga saker att välja på.
Två japanska böcker har anlänt till mitt hus. Advanced domino knitting av Vivian Höxbro och Happy knitting. Jag blir lika glad varje gång jag får en japansk bok i min hand, även om det inte skulle finnas något som jag ville sticka eller virka i den så är dom alla så himla snyggt gjorda. Kanonfina foton och smakfullt utan att vara tråkigt eller mesigt. Japanerna måste vara ”folket med god smak”. Av mönstren i dominoboken vill jag helst sticka de flesta sakerna och blir inspirerad att hitta på egna nya saker. Den är verkligen bra, Vivians dominobok på svenska är mycket instruktiv men där tycker jag faktiskt att mycket är rätt fult och så är det verkligen inte med en här boken.
Happy knitting hade jag lite andra förväntningar på, trodde att det skulle finnas flera mönster i mosaikstickning men det var bara en halsduk, övriga mönster är fina men kanske inte så mycket nytt för just mig, Fast naturligtvis en jättevacker bok och fina modeller.

Sen passade jag på att låna Son of stitch ’n bitch och den är som övriga stitch n’ bitchböcker uppkäftig och rolig. Här är det modeller för killar, flera snygga tröjor både lite slappare och mer strikta modeller, mössor, vantar, halsdukar och sen kommer det ett par soffkuddar Hangover helpers , det är en flaska whiskey och en ölflaska stickade, urroliga! Får lust att sticka en Bowmore och en burk Pripps till maken och såklart ett par stickade slipsar en med en dödsskalle och en med en robot. Jag gillar den här boken ska nog ta ett par kopior för eget bruk innan jag lämnar tillbaka den.

Mycket snack och lite stickning!


Till stickningen, var såklart tvungen att börja på något ur dominoboken, det blev en sjal, hoppsan!
Den består av 5 toppiga dominorutor/trianglar blir det ju då och har hålvarv vart fjärde varv. Hade ett nystan Kauni (brun, rost, grått) liggande som jag började sticka med, jättekul stickning. Den gröna kofta har fått vila lite men jag har gjort research och tittat mer garn på nätet om den skulle vara för kort när mitt är slut så nu känns det som att jag skulle kunna göra klart den. Funderar på en göra-klart-helg med liet städning bland ufon och garnhögar/kassar runt soffan men det finns en överhängande risk att jag kommer att börja på nåt nytt. Shoppade lite igår på stickkaféet, vinrött till bakgrund på en ny ”Shawl of the rings” med annat mönster, köpte ett nystan Rowan 4ply till Pomatomusmuddar, såg Annikas och smälte helt (scrolla lite så kommer dom), dom var t o m lite sexiga, sen köpte jag alpacka till ett set med muddar och löskarge från Joahnna Wallins nya bok. Ni förstår den här göra-klart-helgen kan lätt glömmas bort. Nu får jag sluta skriva om jag ska få nåt stickat och städat.

Inga kommentarer: