2009-01-27

Skönt grönt och bokprat

Nyss hemkommen från konstlotteri på jobbet. Ingen vinst i år :-( Den här prinsesstårtan av Anders Wingård är väl rätt läcker fast svårplacerad hemma hos mig. Hade hellre fått en "vanlig" tavla. Men jag vann i fjol, man ska inte klaga.

Baristasjalen är klar, kallar den "Shawl of the rings"tvättad och allt och så lägger hon ut en del till av mönstret men så gjorde ju inte jag... fast min blev bra ändå. Här är den tvättad och klar, passar precis och blev godkänd av tonårsdöttrarana, det rankar jag högt. Gav upp till slut och fotade med blixt.

I Japan av Mariannae Isager finns en jättefin kofta Indigo, den har jag börjat sticka i grönt, en tråd förgarn och en tråd tunt sjalgarn. Den växer men frågan är om den blir tillräckligt lång. Så är det när man stickar från lagret... Också den fotad med blixt, usch!

Shibori knits av Gina Wilde har en urläcker framsida men innehållet har jag inte riktigt blivit vän med. Nej, jag hade nog inte köpt den i en "riktig" bokhandel men på nätet får man ju chansa lite och i den här stan hade den aldrig legat i en bokhandel. Fast jag tror jag har en hel del att lära av den och en del kan också bli inspiration. Det handlar bl a om att kombinera garn som filtar och garn som inte filtar och få ett läckert resultat av det. Flera av mönstren är helt oanvändbara men några kan nog bli riktigt roliga.


Stickar ett par mycket diskreta muddar med silverpärlor till en hjälpsam vän som gillar grått.


Återkommer med mer bokprat: mina japanska böcker har anlänt och ett fjärrlån.

3 kommentarer:

Pinneguri sa...

Wow, så vakker den blei, Baristasjalet ditt! Åhhhhhh, sånn har jeg lyst til å lage også!

Agneta sa...

Din barista är jättesnygg

Unknown sa...

Din sjal är jätte snygg.