2009-05-03

Rutor, rutor och rutor med ränder

Är ju sen tidigare fast i näverstickningsträsket, såå kul! Sen stickade jag en väska i dominorutor, nästan lika kul och NU! stickar jag en pläd i randiga rutor. Alltså jag stickar Barn Raising Quilt från Knitalong: Celebrating the Tradition of Knitting Together av Larissa Golden Brown. Jag har velat sticka den sen jag såg den första gången och det var garnet jag vann på Cinas blogg som fick mig att starta. Men ska den kunna ligga i vår soffa så får det bli ny matta och nya gardiner (delvis i alla fall), har redan börjat påverka maken i den riktningen. Rutorna är jätteenkla att sticka man börjar från mitten och ökar på fyra ställen. Rutorna blir randiga eftersom den stickas i självrandanade sockgarn. Brukar inte gilla att ha en massa trådändar att fästa men det är precis som jag plötsligt har glömt bort det, mystiskt! Ser ni de två röda tulpanerna i bakgrunden, det är den där sorten som inte är särskilt vacker, den finns i nästan varje trädgård häromkring, den är jättehärdig och förökar sig utan att man gör nånting, finns i gult med, se förra inlägget. Jag gillar dom för att dom är så lättskötta och inte sviker.
Sen försöker jag koncentrera mig lite på föreberedelserna för spetsstickningskursen om en dryg vecka. Eva och jag ska sticka lite prover och göra ett par sjalmönster och mönster till en provlapp. Får se imorgon hur långt vi har kommit med det.
Har lite garnlängtan vill absolut prova Noro silk garden sock, det måste vara ett garn för mig: vackra färgkombinationer och tunt! Det gillar jag säkert!

1 kommentar:

Kristina sa...

Vilken bra idé att sticka rutor av randat garn. Det blir nog väldigt snyggt.