2009-06-17

Bokprat såhär i sommartider

Just nu vill jag köpa: Sock innovation och några gamla sticktidningar från 40- och 50-talet men kanske jag ska ta och läsa lite de stickböcker jag redan har innan jag köper nya.

Har lånat två böcker från Malmö stadsbibliotek som faktiskt har en hel del intressanta stickböcker: Simple style av Ann Budd (utgiven av Interweave och det brukar betyda kvalitet) och Knitting and tea av Jan Gottelier.

Simple style är en trevlig bekantskap t o m med för mig som ju har rätt höga tankar om mitt stickkunnande. Ja, det är enkla modeller men mycket trevliga och de flesta modellarna har en ny tvist. Det blev några kopior ur den innan jag lämnade tillbaka. Två favoriter på bild:


Knitting and tea däremot känns inte alls lika intressant, tycker inte att den ger något som helst kopieringssug och flera modeller är lite klumpiga och tittar man så sitter dom inte så bra ens på modellerna. Boken innehåller också recept på tetillbehör och naturligtvi ett antal tehuvar att sticka, inte så snygga dom heller. Herregud vad gnälligt! Men jag är tacksam över att jag lånade den.


Sen bara måste jag läsa Roslund och Hellströms nya bok Tre sekunder, Rött stoft av Ann Cleeves och Revolutionary Road av Richard Yates. Nån som har nåt annat lästips inför sommaren?
Kunde inte hålla mig längre så nu har jag startat en ny "Barista-sjal"
i grå-brun-rost Kauni och tre gröna nyanser annat ullgarn (faktsikt lite från lagret), motivet är nåt slags blommor som jag ritade ihop igår, på Ravelry heter den Flower shawl. Hoppas det blir bra, den börjar lite blekt men ska ju ta fart rent färgmässigt rätt snart när det gråa tonar över i gulbrunt.

Ser fram emot midsommar, att få träffa lite kompisar och komma till det härliga huset i Fårabäck, sen bär det av till Öland några dagar också roligt. Och vädret? Klart det blir varmt och soligt! Kanske skulle köpa en baddräkt imorgon, hoppas den blir mycket använd denna sommar.

1 kommentar:

Pinneguri sa...

Et baristasjal, ja ... kult at det også har fått sin egen type gruppe sjal :D
Så rask som du er så er det vel ferdig på nullkommanull.