2009-10-17

Rapport från en pendlarstickare


Känner mig lite ensam om att sticka på väg till jobbet, fast en dag kunde jag byta en blick av samförstånd med en ung virkande tjej. Varför är det inte fler som passar på? Min grå sjal växer sakta ruta för ruta och den börjar närma sig sammanstickningen Det är två kvadrater som ska sammanfogas och stickas ned i en snibb. Bra förklaring va? Det går rätt långsamt, hinner ca 2 rutor per resa = 4 /dag. De två fyrkanterna består av 90 hela rutor och 12 halva rutor var! Min vana trogen har jag flera projekt på gång, ett par onödiga sockor stickade av ett fulgult nystan sockgarn och blandade restgarner (fast i dag har jag faktiskt på mig ett par hemstickade, det hör till undantagen).  Mönstret är en kombination av Diamond wafffle socks och Sunday swing socks från Knitty, två mycket trevliga mönster, kallar dem Not noro socks at all


och det stämmer verkligen. Fick ett uppdrag att sticka en löskrage (se förra posten) och nu är den klar, hoppas uppdragsdottern gillar den, blev i alla fall godkänd av hennes lillasyster som också kunde tänka sig en till sin nya kappa. Kul med uppdrag! Har snöat in på surdeg, har precis avslutat veckan andra bak, ljusa surdegsbröd. Avsmakade och godkända. I kväll ska jag på nåt kul Kristianstadsbionnalen! Det blir stumfilm Nosferatu med nyskriven levande musik. Spännande! Har varit en kulturell vecka faktiskt, författarbesök av Michael Gimre på Hästveedas bibliotek, 9Cs kabaret "A twist of love" på Fröknegårdsskolan och så detta i kväll och i morgon Berättarstafett i Sösdala. Kan man få för mycket kultur?

 Nej, det tror jag inte men man kan ha för lite tid till att bara slappa med stickningen, så idag hoppade jag Miss Marple stickcafé på kulturhuset Vita skolan i Broby men kanske nästa gång (21/11) om jag tycker tiden räcker till. Just det, tillsammans med en annan hemslöjdsintresserad håller jag på att fixa en blogg till vår förening. Återkommer när där finns något läsvart. Hoppas få läsare till den också.

6 kommentarer:

stickigt humör sa...

Hur hinner du allt? Brödbak, rutor, sockar, kurser.... Man blir vansinnigt imponerad!

Sunna sa...

MM kan nästan känna doften av brödet, jag hoppas denna vecka ger lite tid att sätta en deg, smaken går inte att köpa, gillade verkligen din löskrage

Annika Odelstav sa...

Jag går på tåget där du går av, men en kurskamrat som åker hela sträckan berättade att han sett en till stickerska så jag tänkte att det nog var du! :-)

Kristina H sa...

Så bra att det är en stickerska som avlöser mig i Hässleholm!
Hur jag hinner: simultantar lite! Stickar när det jäser, lyssnar på böcker när jag stickar och tycker att det är kul då tar man sig tid. Fast ibland skiter jag i vissa saker, t ex dammråttor eller tvätt som borde vikas.

Anonym sa...

Bor i en annan del av landet men jag gör som du, stickar i farten liksom. Vad vore jag utan den där extra sticktimmen per dag, helt underbart! Oftast ingen som stör, de flesta av mina kollegor vet att jag vill vara ifred ;-).

/Sara H

toveb sa...

Jag hade alltid så kort väg till jobbet och fick aldrig sittplats, så jag kunde inte sticka på vägen. Ibland önskade jag nästan att jag hade haft 1 timme restid bara för att få sticka! ;-)