2009-11-29

Äntligen klar med ... och adventsmys




En liten städning i garnhögar/kassar bredvid soffan och en nymonterad hylla för stickböcker gör att det känns som jag har lite bättre koll på mina projekt. Hittade de fina benknapparna till min arankofta som jag började på sommaren 2008, nu är den klar! Monterad, knappar på plats och alla trådar fästa, yes!

Har även stickat klar den bruna storkragen med flätor till A, ännu ingen bild. Testar det nya garnet från Garnstudio Delight, trevligt garn, kanske inte toppentoppen men fina färger och fin lyster samt mjukt. Stickar en Oleana-wanna-be collar i det. Den grå kragen är originalet, min flerfärgade (fg nr 10) är inte riktigt klar än, blev inspierad när jag var i Lund häromdagen och tittade i en affär som sålde Oleana, fina grejer. Ska även sticka upp en axelvärmare i Delight-ganet och göra ett mönster, men är bara på provlappsstadiet. Har haft lite annat för mig idag, började med ett surdegsbröd i morse (det hade jäst i garaget hela natten) blev riktigt trevligt, dvs. lagom poröst och inte torrt. God doft! Sen var det garnstädning och därefter ett besök på biblioteket i Tyringe som hade julskyltningsöppet med trevliga aktiviteter bl a var slöjdaren Wiveca Vohnsen där med sina fina broderade muddar med fårskinn i, varma och vackra och en kopp kaffe kunde man också få.
När jag kom hem blev det lite äta och sen var det stjärn- och slingdags. Nu sitter jag här i mysbeslysning och ska strax hjälpa till med glöggandet. På tisdag är det möbiuskurs på Helylle, fullt! Kul tycker jag som är sugen på att sticka fler möbiusar, en liten kraggrej skulle vara rolig att göra, det är ju mycket löskragar i vinter. På torsdag har hemslöjdsföreningen möte och då fastställer vi kurser och workshops i vår. Jag ska ha två workshoppar en i näverstickning och en i dominostickning, ser fram emot det.

1 kommentar:

stickigt humör sa...

Vilken snygg arantröja! Visst kändes Delightgarnet riktigt skönt. Har än så länge bara sett två nyanser i verkligheten men de lovade gott. Du har helt rätt med frisyren. Nu trivs jag.