2010-07-08

Bokmani på semestern

Nu har jag kört igång min andra sjal ur The fine line, de andra stickningarna ligger och tittar på mig i sina korgar medan jag tar med mig Volt som jag kallar Aska på Ravelry ut i skuggan och provar hur det går att sticka i min nya solstol. Funkar utmärkt en sån här dag när man inte ska göra för mycket, solen gassar och vinden är mild och ljum. Lyssnar på en läskig bok i datorn från Elib, Pansarhjärta av Jo Nesböe, en utmärkt sommarlyssning funderar på vilken jag ska ta när den är slut. Nån som har ett bra tips?
 
Att jag kommit igång med sjalen beror på att det isländska garnet jag beställde förra veckan har kommit. Lodband, 225 m/50g, lite för få meter för att 50 g ska räcka per rand men jag köpte som tur var 100 g per färg. Snygga naturfärger och de andra är också fina, ett ganska strävt garn ska bli spännande hur kvaliteten blir efter tvätt. 

 Semester hemma gör att det blir lite olika aktiviteter, vi hade en riktig jordgubbsfrossa, rensade och skivade 14 liter, jag lyckades skiva med äggskäraren efter ett tips från Eva på Helylle, sket Laban hamnade i något som såg ut som ett avsnitt av True Blood, men det var bara jordgubbssaft. Sälva gjorde vi varsin jordgubbsdaiquiri, mm! I tisdags såg vi Skånska Operans uppsättning av Kärleksdrycken av Donizetti på Bäckaskogs slott, rolig och OK musikaliskt framförallt Adina som sjöng fantastiskt. Igår var det utflykt till Österlen, fika i Vittskövle, en strandstund vid Haväng och shopping i Kivik och så hem till fotbollen. Stickkafé idag, trevligt med lite sällskap och inspiration. Både Eva och dottern stickar näverstickning, roligt att se både fler- och enfärga garn i den tekniken

2 kommentarer:

sinneskatten sa...

Jo Nesbö´s böcker är otroligt spännande, pansarhjärta lyssnade jag nyss på och stickade samtidigt.
Den var så spännande att jag fick repa upp för jag stickade totalt fel.
Ha en skön sommar.

Karin sa...

Skall bli spännande och se resultatet med "lodband" jag har flera nystan i kistan