2011-07-21

Igång

Alla kursledarna samlade
För min del började stickstämman igår, jag fick vara med och ta emot kursledare och deltagare och hjälpa till med lite av varje. Sen körde jag hem och packade ner alla nålar, stickor, garn, saxar och sånt som skulle med och lite kläder. Efter en lugn natt så var det dags igen, på förmiddagen tog vi emot ca 70 kvinnor och hjälpte till att inkvartera dem i alla husen. Efter
Våra halvfärdiga broderier
Chicka Inger!
lunch körde det igång med välkommen och sen ett intressant föredrag av Inger Olsson om skånsk stickning och framförallt spedetröjor och deras danska systrar nattröjor. Inger lika chick som vanligt fast denna gång ännu häftigare i en lila spedetröja, såå snygg! Jag fick en sån kick av hennes tröja och av danska Mettes blå med röda pärlor.  TV4 och Norra Skåne har varit här, kul att media bevakar i alla fall lite grann. Min första kurs var med häftiga Inger, brodera på stickat! Hon hade gjort ett gediget förarbete med stickade lappar att brodera på och en hel massa mönster att välja på samt massor med jättefint inspirationsmaterial. Helnöjd är väl en bra sammanfattning av min kursutvärdering.
Trevlig middag följde och därefter dagens andra föredrag om symboler i stickat av Annemor Sundböe, också väldigt intressant och engagerat, vet inte om jag tror på att Jesus hade en stickad tröja, men varför inte. Avslutning med mysig fika med bl a ett jättegott hembakat bröd. Nu dags att vila ut inför en spännande morgondag i stickningens tecken.

1 kommentar:

Anna sa...

vad roligt med stickstämma! :)