2011-09-25

Stickigt veckoslut

Det blev ett tidigt (och långt) veckoslut, med Uppstickareventet i Helsingborg på torsdagskvällen följt av en semesterfredag och två heldagar på Kulturen i Lund med Vivian Höxbro och Danska nattröjor.
Uppstickaren var en modern feel-good-kväll i stickningens tecken. Själv tillhörde jag de hjälpande händerna och hjärnorna, packade goodiebags och satt i kassan. Men jag fick se alla modeller som visades och han dra en snabb repa längs de välfyllda garnborden. Maten såg mycket trevlig ut och stämningen kring borden verkade god. Jag såg en hel del mysiga plagg som jag kunde tänka mig och en av höjdpunkterna var estetklassens egna kreationer. Kul, nyskapande och modigt! Proffsigt genomfört av Idésprutorna Elisabeth och Mia! Well done ladies!
Fredagen tillbringade jag delvis med att pimpa min vinterkappa till att hålla en vinter till utan att tråka ut mig helt. Den har fått övervirkade knappar och blommande broderi, ni får se när den är klar.
Lördag och söndag har varit helt magiska för en sticknörd som jag. Vivian Höxbro har delat med sig av de kunskaper hon har om danska nattröjor (den danska motsvarigheten till de skånska spedetröjorna). Vi har fått ta del av hennes inventeringar och fått testa att sticka några stjärnor, mönster med vandrande maskor. Nu vill jag sticka en nattröja, det gäller bara att bestämma färg och vilka av alla dessa mönster jag ska välja ut till min tröja. Traditionellt var tröjorna röda, gröna eller svarta men jag vill ha nåt annat... Allt detta en varm hösthelg som nästan kändes somrig. Synd att man inte hann vara utomhus bara men man kan ju inte få allt. Vi lapade i alla fall lite sol på lunchen och Lund visade sig från sin soligaste sida, blev nästan lite nostalgisk.

Inga kommentarer: