2012-04-29

Trädgårdsdags

och stickdags! Men inspirationen låter vänta på sig. Har i alla fall stickat en egen Kusha kusha som jag väl inte riktigt vet om jag uppskattar. Det var inte så farligt att sticka med det tunna silkelindade rostfria stålet som jag trodde. Scarfen är lätt handfiltad (nåt slags kashmereblandning) men ännu inte använd. Jag gick i alla fall loss på mina japanska garner och tog två nystan mohair-silke från ITO, nu är jag på slutet av min "trubbiga" sjal, inspirerad av Tant Koftas 3 räta en avig fast jag har ökat en i varje sida varje varv, kanten stickar jag i rostfritt stål vilket innebär att det nästan ser ut som sytråd men kommer att kunna formas tredimenisionellt. Vi får se... (bild kommer senare). Sen har jag ett fint sikegarn som jag ska sticka nåt slags scarf av också, eventuellt med rester av rostfritt och silke-mohair. Tänker lägga upp men öppen uppläggning så att jag sen kan sticka ändar i de två restgarnerna. Konstigt men jag förtränger mina UFO-vantar, låtsas att jag inte vet var dom är men letar inte heller efter dom. Borde verkligen bli klar med dom nu! Fast idag blir det trädgårdsslit, kan ju bli fint att titta på när skräpet rensats bort och vårväxtligheten kommer fram. Plommonträdet har slagit ut och solen skiner, det är bara kaffe och nybakad kardemummakaka som saknas, undrar om det går att göra något åt det? (det blev frallor med franska ostar och kaffe, dög det med).
Just det, sen stickar jag en japanskinspirerad linneväska i linvarp, riktigt tråkig stickning, den måste verkligen komma till användning så tråkig som den är. Och, och jag har ju virkat en africanflowewrväska men den har inte några fästa trådar ännu )(bild kommer på den också).
Virkning är faktiskt inte fel och nu kom ju Vogue knittings virknummer, finns på en ipad nära mig, lite konstiga saker men en del fint också. Blir lite virksugen särskilt på en blommig mohairsjalgrej! Undrar hur mycket tunn mohair á la Kid silk Haze jag kan skrapa ihop och om färgerna över huvudtaget är användbara.
Vi har varit med barn i en vecka men nu åkte hon tillbaka till Paris igen, hann inte träffa henne så mycket, många kompisar som hon ville träffa, men vi var ju alldeles nyligen i Paris och träffade henne på "hemmaplan".


Jag har anmält mig som desigenr på Ravelry men inte hunnit sätta mig in i det riktigt. Funderar på att uppdatera några av mina gamla Queen Muddmönster och lägga ut dom där, kanske testa att ta betalt för några i alla fall.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har ju gjort så mycket fint att det säkert kommer att gå bra på Ravlery. /Gunnel K