2013-06-09

Bokprat

Rävar!
Hoppsan där försvann en dryg månad utan ett enda blogginlägg. Det får bli två snabba så att jag kommer ifatt.
Stickboksbiblioteket har utvidgats!
Mina två leverantörer Adlibris och Krisostomus har fått turas om att leverera. Så här ser listan ut:

Broderi
  1. Guzman: Tunisian crochet stitch
  2. Storey: Scottish knits
  3. Höivik: Lekre masker och lekne sting
  4. Designs and patterns from Muhu
  5. Rand: Eesti kirivööd
  6. Hubert: The granny square book
  7. Juritzen: Marius strikkebok
  8. Holmberg: Små och stora broderier

Scottish knits
Krokning (tunisian crochet) blir nog aldrig något för mig, det handlar nog inte om boken, fast den är ful på ett amerikanskt vis (färger och garnkvaliteter är fula) så det inspirerar ju inte. Boken var mycket billig och det är innehållet med, dåliga instruktioner men problemet fr mig är nog att jag inte gillar att kroka, tycker inte jag får kläm på hur man håller nålen och den snurrar runt på ett otrevligt sätt. (kan det vara ovana och min egen dåliga teknik?, kul är det inte). The granny square book är lite likadan men inte riktigt lika ful och här finns helt klart inspiration framförallt att få till färger och garner snyggare. Skrikig bok men bra instruktioner. Scottish knits är lite tråkig och jag föll inte för nåt egentligen, behöver läsa den lite mer kanske, eller kanske inte. Karins broderibok är jättefin såklart och jag hoppas den kan inspirera mig till att lära mig mer om broderi även in praktiken.
Norge! Det är ett av mina favoritländer när det gäller stickning och böckerna liknar varandra, de tar sin utgångspunkt i det traditionella, åtminstone delvis. Mariusboken har bara ett mönster Mariusgenserna men leker med det och ger inspiration till en massa olika plagg med mariusmönster och Sidsel J Höiviks bok har både traditionellt och modernt stickeri.
Mariusbody
Jag har redan stickat två av hennes koftor (Fritt efter Fana och Fritt efter Setesdal) och funderat på att göra något mer. Boken är läckert fotograferad och där finns mer även om jag nog tycker att dessa två modeller är de bästa. Två böcker med hög kvalitet både foto och text, norsk stickning i ett nötskal.
Sen till baltikum, två böcker från Estland, även detta ett land med en inspirerande mönsterskatt, som dessutom tas om hand och  Muhu verkar var ett framtida resmål eller snarare Estonian National Museum där det finns en massa textilt att titta på. Boken innehåller inte bara stickat utan också broderi, vävning och flätning. Needlework-boken innehåller främst band men de mönstren kan ju enkelt transponeras till stickat. 

1 kommentar:

Madam Munch sa...

Jeg var i Estland sidste, besøgte MUHU og Nationalmuseet i Tartu. Det var en stor oplevelse. Du kan se mine indlæg på bloggen juli 2012. Der er 6 i alt.