2006-08-13

Semester igen

En vecka ledighet är till ända. Jag har fått påfyllning så det förslår, Rowan magasinet och Interweave knits höstnummer kom med posten. Mason-Dixon knitting av Kay Gardiner och Ann Shanyne och Stephanie Pearl-McPhee: The secret life of a knitter kom också i lådan (från Adlibris). Inspiration har alltså inte saknats.

Veckan började med (eller snarare veckan innan slutade med) en maratonfredag: Jobb 8-17, 18-23 middag och konsert i Ekestad (gott och trevligt! hos Gabrielle och sedan en fantastisk konsert i Ekestad folkets park med Bengt Forsberg, Andreas Brantelid, Copenhagen Classic och sopranen Randi Stene), 23-24 rock på Magazinet (Absents, första spelningen med nya medlemmer, Kul!).
Lördag morgon körde vi till Öland och där blev det både tid till stickning och social samvaro. Vi möttes av 5 ungdomar, Trixi och Anders, det var jätteskönt som vanligt, bad med saltvattentvålen och lite grillat. Det ovanliga var att jag fick med mig 2 fästingar hem, jag som alltid brukar klara mig! Tror att de kröp upp via garnet som låg på marken.
Igår avslutades veckan (bara idag kvar nu) med en vansinnig konsert med The Cramps på KB i Malmö. Riktigt roligt! Vilket ös!
Resten av veckan har jag stickat (sjalar, en grytlapp, väskor, lådor och lite muddar men den riktiga muddinspirationen vill inte infinna sig, kommer väl när det blir kallare) och tittat på friidrott. Vädret har varit perfekt för dessa sysselsättningar. Hann också med ett stickkafé i Vittskövle i torsdags, trevligt och god kaka, hittade mitt garn till min "Organic bag".
Vad tycker jag om böckerna och magasinen?
1. Mason-Dixon, jättetrevlig och inspirerande. Mest saker till hemmet, trodde aldrig att jag skulle fundera över att börja sticka disktrasor, men det sker nog snart. Boken kompletterar verkligen mina andra stickböcker som mest har mönster till kläder. Fräsch bok!
2. The secret life... den har jag bara börjat på men den lovar gott. Hur det är att vara stickare den är vad den handlar om, hon skriver bl a om sin kompis (man) som stickar och som har ett garnlager som får plats i en låda, "gulligt" tycker hon.
3. Interweave: bra som den brukar vara, intressant artikel där man lär sig mer om spetsstickning, flera snygga tröjor och sjalen Swallowtail som jag stickade klart igår. Rolig och fin tycker jag. 4. Rowan: Härlig, så mycket snyggt det finns, även det där lilla extra som man bara njuter av att se och aldrig kommer på tanken att sticka som klänningen Arwen gown. Jag tycker bättre om deras höstnummer, vårnumren har konstigare saker. Föll för väskan: Organic bag. Har stickat en med annat garn den ska bara monteras. Tänker också virka en Ruffle scarf, ska slå på stort och köpa originalgarnet, mönstret har ett problem trippelstolpar, usch!
Nu väntar jag bara på Vogue knitting som inte har kommit än, tur kanske. Snart ramlar mina Amazonböcker in. Bilder på veckan stickningar har jag lagt ut på min Flickr.

1 kommentar:

Anonym sa...

men vilken tjusig sjal du stickat