2006-10-22

Rapport och bokprat


Jag har försökt göra klart några av mina pågående projekt:
  1. Sjal till Agnes i vinrött entrådigt, klar (bild kommer snart).
  2. Halsduk till Jan i Noro, klar (bildkommer snart).
  3. Spedemuddarna, äntligen klara, det var broderiet som tog mest energi.
  4. Sjal i brun-blått Kauni med knapphål, filtade den i 40 grader fintvätt till slut, mysig.
  5. Filtad väska med pärlstickade kråkor.
  6. Benmuddar att ha till jodpurs.
  7. Svart sjal med hörn.
Håller på med: en tröja till Nora, har kommit halva kroppen, rundstickad och 20 cm på ena ärmen, en vit spetssjal, skulle bara provsticka mönstret trodde jag en virkad halsvärmare, nästan färdig.
Och så lite bokprat: Strikkede stykker av Ditte Larsen & Innga Wallöe Pantzar, en ny dansk stickbok. Som titeln anger är det stickade stycken alltså sjalar, halsdukar m m. Enkla mönster en del jättesnygga och andra mindre snygga. Jag blev inspirerad och stickade de svarta halsduken/sjalen med hörn som ses här intill Det handlar rätt mycket om moderna specialgarner och boken är rätt i tiden, för mig en typisk lånebok, inget som håller så där jättelänge.
Morehouse Farm merino knits av Margit Lohrer, den har jag köpt. Jag blev sugen genom att se de fina mönster som finns på dera hemsida. Men blev rejält besviken över boken, väldigt enkla mönster mest grundmönster och inte så spännande. Detta var inte något bra köp för mig kanske för någon som gillar klassiska tröjor och inte har så många stickböcker.
Nehej, nu ska jag tillbaka till den vita spetssjalen en stund medan chilin puttrar på spisen.

4 kommentarer:

Anne sa...

Hej Kristina!
En hilsen fra en anden webstrikker :-)
Jeg er vild med dit Kalinka tørklæde, skrev du mon en opskrift ned, da du "komponerede" det?
Sikke mange flotte pulsvarmere, du også har lavet, og til udstilling endda, fint!
Hilsner Anne

Susanne sa...

Dine Benmuddar er rigtig fine, en god ide med det feminine til de lidt rå støvler :o)Kh Susanne i Silkeborg

Anonym sa...

Hej!
Finfina grejer du har, skulle gärna ha nära till Helylle och din muddutställning. Gillar också din knapphålshalsduk skarpt! Får man plagiera?

Kristina H sa...

Hej! Klart man får plagiera min sjal. Det är ju bara kul om någon gillar mina grejer.