2007-09-22

Varm i höst



Idag är det sommarvärme fast på höstvis, 18 grader i skuggan och sådär fuktvarmt, verkligen inte väder för stickat i ull men om en vecka så cyklar jag säkert omkring med vantar och har precis räddat mina chiliplantor från frostdöden så det är lika bra att sticka på som vanligt för varm vill man ju vara oavsett väder.
Har hittat en rolig blogg Fingerless mittens for fall, den ska hålla på till november och det är meningen att man ska bidra med olika slags muddar och torgvantar. Kul! Just nu stickar jag ett par med tumme för en gångs skull i Rowan 4 ply soft merinoull, otroligt mjukt garn i en supersnygg åskblå/grå färg, det ska bli virkade kanter med lite Odd Mollystuk sen är det dags för ett par Fair Isle-inspirerade, åtminstone när jag är klar med mina brun/grå/vinröda med pärlor. Hade någon sagt till mig förra hösten att jag skulle sticka i den färgkombinationen hade jag bara skrattat, men man blir påverkad av modet. I höst tycker jag det är härligt med jordfärger och grått, som det kan bli!


Har virkat 1 1/2 par muddar i grått babyull och Fabel sockgarn, ribbvirkning är faktiskt väldigt följsamt och elastiskt, det blir ett mönster till dom här.

Target Wave Mittens till båda döttrarna är klara, så här glada blev dom.
I torsdags var det stickkafé på Helylle (det är det varje torsdag 18-20) och det var 25 personer (kvinnor) som stickade, pratade och fikade. Undrar hur många som får plats, stolarna tog nästan slut. Eva tog lite bilder men har nog inte tid med sin blogg, fast snart kanske det finns bilder där.

Det finns så mycket jag vill sticka just nu fattar inte var tiden ska komma ifrån, flätor, fair isle, spetssjalar i de nya merinogarnerna som Helylle fått hem. Sen ska jag dessutom på Stickas årsmöte och då ska vi ta en tur till Köpenhamn och då vet man ju hur det blir med garnköp...
Jag har också hittat ett par gummistövlar som jag bara måste köpa LaCrosse Hawthorne, gula, som matchar min gula regnjacka, hoppas dom är sköna. Det finns en friluftsbutik i Köpenhamn som har dom så jag tänkte passa på när jag ändå ska till Köpenhamn i oktober med Sticka.

Sjalar, har börjat på en lila sak (en rund med annat mönster än Super Spiral men från samma bok) med rester av garnet som jag stickade till Gabrielle i. Foto på hennes sjal har jag inget men jag ska fånga henne en dag och ta en bild på sjalen.

2 kommentarer:

Strumpstickan sa...

Köpenhamn är kul! Min favorit är att fika på Glyptoteket mitt inne under glaskupolen bland palmer och vattenporl...:)

Sussry sa...

Som vanligt en massa snygga saker.
Du har blivit taggad. Se min blogg för mer info.