2008-02-24

Hur många sjalar kan man äga?

Karin F säger att man kan ha en för varje dag om året, 365 eller kanske 366 :-)
Men jag har börjat tvivla, det händer när jag rotar runt i min sjalkista att det flyter upp saker som jag knappt minns att jag stickat och än mindre kan minnas att jag har haft på mig.

Kan jag verkligen sticka fler då?

Just dessa tankar har jag drabbats av den senaste veckan. Trots detta har jag inte kunnat sluta sticka nya sjalar. Det har blivit en grön sak som ser ut som lite sjögäs, en rosa knapphålssjal , en brun alpacka-möbius och en lila 3D-sak (egentligen en halsduk) och nu har jag börjat en stor kaunisjal med Elizabeth Zimmermanns Pi are-sjal som inspiration. Har också stickat två möbiuskorgar, vi hade workshop på Helylle och då får man ju sticka lite innan så man vet vad man talar om. Trevligt med möbius!
(det kommer fler bilder en annan dag)

Snart är det pärlstickningskurs och vi ska även ha en fortsättningskurs med fler pärltekniker så jag håller på med lite inspirationsmaterial till den kursen.


Var i Köpenhamn förra veckan och shoppade balklänning med familjens blivande student, det gick bra och jag lyckades klara hela turen utan att köpa det minsta lilla garn, fast det var inte min förtjänst utan en trist expedit i en av garnaffärerna (vet inte vad den heter , hon ville inte ta kort och sa det så surt att det fick vara med inköpen, det var varken Sommerfuglen eller Uldstedet där är de alltid trevliga).

Fick titta i en trevlig och annorlunda bok Maskeball, norsk. Den fick mig att virka en festväska i svart bomullsgarn med blommor och pynt, den är nästan klar. Ska bara montera den.
Här finns lite bilder ur boken. Och här någon som virkat påsväskan i vitt.
Tror att jag behöver stickat något i klädväg i bomull eller lin som jag kan använda i sommar.

2 kommentarer:

Agneta sa...

Det där med hur många sjalar man kan äga har dykt upp i mitt huvud också. Men det är ju så roligt också

Nina BF sa...

Precis hur många som helst!! Problemet är bara att hos mig vill övriga familjen ha plats på hatthyllan velket gör att vissa av mina kärlekar får ligga gömda i garderoben och det tycker de inte om!!! Fast det är kul när man river runt lite i dem och byter ut dem som ligger framme...