2008-05-27

Ny fart på stickorna?

Jodå, lite bättre igen, men den riktiga inspirationen vill inte riktigt infinna sig. Har i alla fall lyckats sticka en sjal i Rowan silke tweed och lingarn.
Så här blev den:
Har också gjort en avlång sjal som liknar Vinge, den ska bli mönster som ska säljas, stickade den i resterna av min gula Laminaria, men den ska även kunna stickas i härligt silke. Det är ju det roliga med sjalar att mönstret kan anpassas efter olika garner och att resultaten blir så olika. På stickkaféet är det några som stickar Vinge just nu i Kauni, entrådigt flamgarn, tunn mohair och den har också stickats i lin. Kul!

En liten babykofta fick också se dagens ljus när det lilla pyret hade kommit ut, en söt liten flicka som kommer att kunna ha koftan i höst, glömde fota den men det var ett trevligt mönster, stickade den i Drops Fabel.

Just nu känner jag mest sug efter lin, silke och tunna, tunna ullgarner. Har börjat på en Muir i entrådigt från Ullcentrum, kul mönster och en Lace ribbon i Drops lin, vitt. En av stickerskorna på Stickkaféet hade stickat en mycket trevlig "slamsa" mönster från Yllet som heter Runt hörnet.
Nu är det snart WWKIPD, härligt! Vi ska sticka på Södertorg och göra en filt till Röda korset, trevligt med ett gemensamt projekt. Men innan dess har vi student här i hemmet så det är lite planering på gång med mat, dryck och presenter, kul!

3 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Vad fin den ljusa sjalen är. Är det den du gjort mönster till?

Jag har också en student men present är svårt. Har du något tips?? Min student är en kille men tipsa gärna om andra presenter med om du kan.
Tackar =)

Marias stickning och läsning sa...

Hej! Det här förstår jag inte. Du skriver att du inte har inspiration, men du verkar sticka en massa. Fina mönster du länkat till. Nu hamnar du på min favoritlista!

Carina sa...

Den lila sjalen har väldigt vacker färg. Men jag gillade mönstret bättre på den ljusa. Mycket vackert mönster. Hade kanske i och för sig hellre haft raka ytterkanter och inte flikiga.

Vad är det för brist på inspiration? Fattar inget.