2008-07-23

Sundet runt med stickorna

Det var en härlig dag igår med glada stickerskor, fint väder och hysterisk garnspaning och shopping. Vi var rätt många kanske 15 (räknade inte så noga) som lämnade järnvägsstationen i Kristianstad 7.50 (huh! tidigt!). I Hässleholm anslöt ett något mindre gäng och sen var vi samlade för utflykt.
Tågresan gick oerhört snabbt, vi pratade på och var mycket förväntansfulla. I Helsingborg
mötte ett litet gäng från Malmö upp och sen tog vi båten över sundet. Hann sticka några varv innan vi kom i land i Helsingör och styrde kosan emot Möllers Conditori som hade precis vad man kan förvänta sig, jättegoda wienerbröd och ostfrallor med centimetertjocka ostskivor och danskt kaffe (=lite tunnare än svenskt).
Erfarenheterna från Köpenhamns trevliga stickbutiker var lite blandad, vissa hade inte kunnat hålla sig därifrån (=jag bl a), medan andra aldrig hade besökt dem. Med en utmärkt karta från Pia T i Malmö hade vi de bästa förutsättningar att hitta rätt i den danska huvudstaden som dessutom visade sig från sin bästa sida, solig och lagom varm. Vi delade upp oss i grupper och besökte de ställen i hade lust med, förutom garn tog jag en tur till Perchs tehandel och köpte några av mina favoritteer.

Garnbutiker jag besökte, här kommer recensioner:
Ullstedet: mysig källarlokal som trots det är ljus, fina garner, många uppstickade modeller och trevlig personal.
Strikkeboden: Noro mycket att välja på, fina lingarner, lite udda garner bl a Possumgarn från NZ. Personal OK.
Bette design: Jättefin lokal i två plan, fina modeller (inte så många), superpersonal, trevliga garner.
Sommerfuglen: Bästa sortimentet, mycket bra personal, många böcker att få inspiration av och uppstickade modeller att titta på. Lite mörk lokal, svårt att se färgerna på garnet. Här gjorde jag dagens goda gärning, gav bort min garnbutikskarta till en kvinna från Stockholm som ville se mer än Sommerfuglen.

Som ni förstår var det en fin dag, själv köpte jag en jättefin sjalnål i pärlemor, nya stickor, garn till en tröja och garn och mönster till en superläcker väska som fannas på Bette design, hon hade den i regnbågskauni, men jag tänkte lite praktiskt och köpte grå-lila-svart kauni till min väska. Jag var tvungen att börja sticka på den i går kväll när jag kom hem och den är riktigt rolig att sticka. Min resestickning blev halsduken belv nästan klar, gjorde klart den när jag kom hem.

Den lilla grupp jag vandrade runt med hann få i sig lite mat, vegetarisk buffé, gott! Innan vi hastade till tåget och stickade oss hem. Sällskapet var minst lika viktigt som resten av dagen, jag hade toppenkul! Bilder? Jag hade ingen kamera med men koppas få några bilder som jag kan komplettera med.

Tack alla som åkte med, det gav mersmak, vi gör det igen, eller?

1 kommentar:

Annelie sa...

Det låter som ni haft jättetrevligt! Själv var jag i Köpenhamn dagen innan er och då i sällskap med icke-stickare så jag besökte bara Bette Design och Uldstedet. Från Bettes fick jag också med både garn och mönster till samma väska som dig. Kul att få se fler versioner av den. Har själv inte bestämt om min ska bli regnbågsfärgad eller om jag ska använda annat garn jag redan hade hemma. Fortsättning följer....