2008-08-31

Glömt bort hur man gör?


Nu har jag knappt lyft en maska sen i tisdags, vi har haft Bokfestival (två dagar), en härlig kultururladdning med massor att uppleva. Jag jobbar ju dessutom i branschen vilket innebär att man fixar vatten med eller utan bubblor, kollar att mikrofoner är på, stoppar folk när det är för populärt (men det behövdes inte i år, vi hade lagom stora lokaler), ser till att det delas ut blommor till författarna och en massa annat. Bilden till vänster är ifrån invigningen av festivalen, det är Teodor Kallifatides som ni ser. Festivalen innebär att man får lyssna på intressanta föredrag och man kan även få en liten pratstund med någon trevlig författare. I år lyckades jag byta några ord med bl a Ann Cleeves, en engelsk deckarförfattare. I den senaste boken som översatts till svenska nämndes stickning lite grann och jag sa till henne att jag uppskattade när det var stickning i böcker, då berättade hon att det blir med i hennes nästa bok. Där kommer att nämnas en del om att spinna och annat ullrelaterat. Hennes böcker utspelar sig på Shetlandsöarna och där finns fler får än människor berättade hon. Lovar att berätta om det när den kommer ut. Här sitter hon (tillvänster) i Kristianstad på en parkbänk tillsammans med sin värd vid besöket.
Mina vinröd-orange-lime-vantar är klara, det är det enda jag kan rapportera just nu. Men det märks att jag inte stickat så mycket de senaste dagarna för det har börjat snurra framtida projekt i hjärnan, spännade att se vad som blir det konkreta resulatet av idéerna. Tidigare i veckan hjälpte jag äldsta dotterna att flytta till folkhögskola, spännande. Det verkar jättetrevligt och skolan ligger såå härligt nära havet. Missade dessutom senaste stickkaféet (i torsdags) på grund av en jubilar i famlijen, det var det verkligen värt, vilken trevlig dag och god middag vi hade!

4 kommentarer:

Carin@Ullhärvan sa...

Jättefina blev vantarna! Jag är snart tillbaka på bloggen.

Jennie sa...

Fantastiskt vackra vantar!

Marias stickning och läsning sa...

Vad trevligt det låter med bokfestival. Ann Cleeves båda deckare från Shetlandsöarna har jag läst och uppskattat, delvis pga miljön. Såg ett intressant TV-program om Shetlandsöarna mfl öar norr om Skottland på Kunskapskanalen förra veckan. Väldigt annorlunda och vackert. Kul att få lite förhandsinf om hennes nästa deckare och att det blir mer stickkoppling. Berätta gärna på bloggen när du vet att den är på gång.

Anonym sa...

Tack för tips om en ny deckarförfattare jag skall genast låna böcker. Giller att kolla in vad du har på stickorna och se vad ni gör nere i Skåne. Här kommer en utmaning.
http://raglanda.wordpress.com/2008/09/05/utmaning-fran-nystat/
Hälsningar Eva