2008-08-09

Språkpolisen stickar till OS

Sådärja, nu är dom igång, boxas, ror och spelar handboll. Och kommentatorerna är också igång och då vaknade språkpolisen inom mig till liv.
Polisen undrar varför det inte heter gren, nuförtiden utan disciplin (enligt Wikipedia: Disciplin (från latinets disciplina - uppfostran, handledning, som i sin tur kommer från discipulus - lärjunge, elev). Uppfattas som synonymt med upprätthållande av ordning och regelföljande. Det kan också vara en beteckning för en vetenskapsgren alternativt en sportgren). Förmodligen tycker sportjournalisterna att det låter lite mer vetenskapligt men jag föredrar helt klart gren.
Sen har också utövarna det tidigare så kallade idrottsmännen/kvinnorna bytt beteckning till atleter.
För övrigt var norsken med och tävlade, undrar om Bellman är med i nästa gren. Sen hade en av roddarna gjort en tusenmetare, kan det vara att han kombinerade med fiske? Så kallade tusenbröder har man ju hört talas om men tusenmetare det låter spännade. I handbollen sysslade tjejerna med hemlöp och kommentatorn tycket att de skulle göra mål framåt. Nog med polisarbete, återkommer säkert i ämnet under veckan.

Min vante, Norwegian Snail Mitten, jo, den växer, är faktiskt klar med nr 1 så när som på tummen. Kul mönster, söta sniglar men fick förlänga den med en krullvåning, har storlek stor på min damhand.

Har fördjupat mig lite i sändningstiderna också, det är sändningar hela nätterna! Det orkar man ju bara inte! Men idag har jag tittat lite på förmiddagen, trevligt faktiskt! Nu ska jag ut, solen skiner och plommonen täcker marken. Men återkommer om en stund för att lägga upp till vante två och titta lite på volleyboll förhoppningsvis.

Det bästa med OS förutom stickningen är alla dessa udda sporter som jag aldrig tittar på annars, ser fram emot vattenpolo, simhopp (en perfekt stickningsgren), beachvolleyboll, fäktning, tyngdlyftning m m.

2 kommentarer:

Annas garndrömmar sa...

Men vad SNABB du är med sniglarna! Superfin, och färgerna blev ju jättebra.
Det nästan värsta med sport tycker jag är faktiskt det usla språket hos kommentatörerna...

Anonym sa...

Så fina vantarna är:)

Jag är inte språkänslig egentligen, men det händer ibland att jag oxå går igång och retar mig på svengelskan, för det är nog därifrån ordet disciplin kommer ifrån. Hemlöp=home run etc

Ja, det är trist! Men det är kul med dom där udda sporterna, eller när man ser gläjden över hela ansiktet ibland när någon vinner:)