2008-12-31

Årsberättelse 2008

Ser på bloggen att jag har tänkt göra mer än vad jag har gjort, skönt att ha mer planer och idéer än tid. När det är tvärtom då har man nog tråkigt. Mer intensivt bloggande under hösten, firade att bloggen fyllde 3 år och samtidigt passerade jag 60 000 besökare så jag passade på att lotta ut lite saker.


          1. Roligaste stickprojekt 2008
            Laminaria
            Super-Karla
            OS-stickningen, stickade bara vantar och de hyar jag haft jättemycket nytt av nu i vinter.
          2. Tråkigaste stickprojekt
            Sjalen som jag till slut stickade av det förbannade garnet är absolut ett av dem men den är KLAR nu!
            Sen köpte jag ett jättefint mönster och garn till en rolig väska på Bette Design i somras och stickade en väska som blev helt förstörd i tvättmaskinen. Riktigt tråkigt! Har inte ens velat fotografera missfostret (bilden är inte på min väska) . Försöker glömma det. Såklart har jag en del UFOn som vilar i olika delar av huset men…
          3. Tekniksnack
            Näverstickning är riktigt roligt, det blev en sjal och en mössa och så hade vi en kurs i det. Kursen i Magic loop som vi hade har fått mig att sticka en del magic loop, gillar det rätt bra och stickar lite hårdare än men strumpstickor och det är inte fel eftersom jag stickar rätt löst.
          4. Största stickhändelse
            Sticka Öresund runt som vi drog igång, inspirerade av stick-kryssningarna till Åland. Vi hade riktigt trevligt, de flesta av oss.
          5. Årets bästa läsupplevelser
            Vogue knitting höstnumret riktigt bra!
            Böcker, oj ganska många, men Boutique knits och Knitted lace of Estonia (känns som den kommer att hålla länge) sen är jag förtjust i de två böckerna: Knitting new scarves och Knitting new mittens.
          6. Årets utställningar, mässor och kurser
            Symässan i Malmö, inget särskilt kul i stickningshänseende. Vävdagarna i Glimåkra lite roligare, nya garner och en ny nystapparat, min gamla funkade visserligen fortfarande, köpte den för ca 30 år sedan. Nu kan jag göra större nystan, bra! Min egen lilla utställning på Helylle, Varm luft där jag visade stickat och virkat med mycket hål. Brodera på stickat med Britt-Marie Christoffersson, kul kurs som jag gick. Hysterisk virkning i februari med roliga flerfärgsvirkade påsar.
          7. Nästa års planerade stickprojekt
            Flerfärgsstickning, måste bara göra nåt! Skulle vilja lära mig tvåändsstickning även om jag inte tror att det passar min personlighet. Önskan: att sticka en pinnegurisjal – får väl beställa lite handfärgat sockgarn och börja med en sån. Tänker virka den där Rowankoftan fast i Rauma tretrådigt ullgarn, vill ha en svart.
          8. Övrigt kul
            Knit-picks stickorna har varit en ”bloggplåga” detta år, själv föll jag till föga och köpte en sticka 3,25 för den tjockleken har jag inte tidigare. Och? Jag gillar den!
          9. Nätet som resurs
            Knotions, nytt och riktigt fina mönster. Knitty, bra som vanigt och Ravelry har jag nog bara fattat litet av.
          10. Verksamhetsförbättringar
            Inte mycket det här året, bokhyllan fylls på och snart behöver jag en ny. Garnet ligger inte så snyggt sorterat som jag skulle önska men vad gör väl det om jag bara gör av med den del av lagret.
          11. Måluppfyllelse och ekonomi 2008
            Jag har verkligen stickat och haft kul, träffat likasinnade på kurser och stickkaféer, lärt mig lite nytt är nöjd med stickåret. Vad gäller ekonomin är den god, jag köper och köper och får! Fick ett presentkort av arbetskamraterna när jag fyllde år och garn i julklapp (som jag iof ska byta men jag får ju det jag vill då).
          12. Mål 2009
            Nästa år skulle jag vilja köpa Norah Gaughan vol 3 från Berocco men vet inte hur jag ska få tag på den. Sticka på, lära mig nya saker och göra det som är roligt! Hitta nya böcker och besöka stickkaféer i nya städer.
          13. Önskedröm
            Att jag kunde få igång mitt företag och en garnresa hade varit kul
          Gott Nytt år alla och jag tycker det är kul att ni läser min blogg. Kramar till er alla!

          7 kommentarer:

          Anonym sa...

          Ha nu ett gott nytt stickår 2009.

          Det tänker jag försöka att ha.

          Kramar
          Sanntick

          Merope sa...

          Gott Nytt År själv! Det är alltid lika roligt att läsa din blogg. Och jag föreslår att vi tar ihand att vi båda har varsitt företag nästa år!
          Maria

          Anonym sa...

          Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

          Samtal från min trädgård sa...

          Så intressant att läsa, god fortsättning och hoppas att alla saker du önsker för 2009 blir av.

          Anonym sa...

          Hej,
          Säljer du dina mönster enbart på helylle?? Inte via nätet... ??
          OM du gör det, hur i hela världen når jag dig...Har letat efter en mailadress..men inte hittat..
          Catarina

          Kristina H sa...

          Skriv till mig på kristinahedberg@gmail.com

          miastick sa...

          Hej, jag har köpt Berocco-häftet från yarnandfiber.com. Köper du bara ett häfte så tror jag inte du behöver oroa dig för tull etc. Jag köpte två häften och det gick bra.