2009-05-17

Inte mycket nytt under solen

Nu får jag väl inse att det är söndagsbloggare jag är. Denna veckan har jag bara påbörjat ett nytt projekt. Det är stickkaféets fel! Eva hade fått låna ett par jättefina virkade muddar i kärleksknutteknik. Jag har en gång virkat en liten sjal i den tekniken och tyckte det var jättekul. Väl nere i garnlagret för att hitta garn till ett annat projekt som jag absolut ville börja med nämligen Perfect pie shawl ur boken Weekend knitting. Hittade jag inte nog med mohair till piesjalen utan istället en spole grönaktigt hampgarn och en rektangular sjal med kärleksknutar tog form i min hjärna, så nu är den startad. När det gäller piesjalen har jag idag lyckats tyda mönstret och börjat fundera över om jag ändå inte har nåt annat garn som skulle passa. Jag stickar vidare på min Bran raising quilt och det är fortfarande jättekul nu har jag 32 rutor av 42 och ikväll ska jag blocka 17. Kom också på att jag ska virka kanten med lite grönt Karisma som ligger här och dräller, det kommer att passa utmärkt. Sen har jag äntligen kommit igång med en kofta till Helylle, tidigare hade jag stickat de båda framstyckena med vidhängade framärmar och nu har jag kommit en bra bit på ryggstyckena med vidhängade bakärmar så nu börjar jag se slutet på den. Boken Weekend knitting av Melanie Falick förresten är ganska trevlig, har lånat den och det blir nog inget inköp men den innehåller många småprojekt, lite stolsitsar, barnkläder och en massa annat bl a den där trevliga sjalen med en supersnygg kant som jag bara måste göra.
Det blir lite trädgårdsporr även denna vecka, jag bara älskar den här årstiden. Det är en svart barlowakleja, utslagen svavelpion, vita löjtnanshjärtan och en bollök. Vår!

1 kommentar:

Pernilla sa...

Den sjalen stickade jag för ca 5 år sedan. Tyvärr tog garnet slut och jag skarvade med ett som inte passade riktigt med det andra, så den ligger oanvänd. Men den var kul att sticka.