2009-05-28

Stickkafé på riktigt och helgplaner

Äntligen torsdag och stickkafé på Helylle. Det känns som en mycket lång vecka sedan jag skrev sist. Både mycket och lite har hänt. Min svärfar har gått bort rätt hastigt men stilla, det vänder ju uppåned på livet. Vardagen går vidare trorts allt och allt det vanliga fortgår.

Lite stickstunder i soffan och i bilen har det blivit sen i torsdags. Jag är färdig med min sockgarnsfilt men den ska enligt mönstret blockas en gång till som ihopvirkad. Vet inte om jag orkar det funderar på att pressa den lite med en våt trasa men har inte kommit så långt. Jag har repat upp en bra bit på min spedetröja som jag stickade på i fjol (tror jag) och börjat på nytt. Jag gillade inte reliefmönstret som jag själv hade hittat på, nu har jag ett nytt sådant på gång men inser att ett par nya glasögon skulle göra susen. Svart garn och stickaor 1,5 mm innebär att det helt klart är en dagsljusstickning. Jag har faktiskt börjat virka en flerfärgad påse för på lördag är det hantverksdag på Södertorg och då ska jag sitta i hemslöjdsföreningens stånd och där tänkte jag att det skulle passa att visa flerfärgsvirkning och spedetröjsstickning. Vad tror ni?

Stickkaférapport:
  • produktion: lite virkning på nya virkpåsen.

    idéer: mest från Designer knitting (tidigare Vogue knitting) en superenkel scarf som jag inte fattar att jag själv har kommit på, släppta maskor på båda ledderna, smart!.
  • socialt: härligt! Många glada och goda stickerskor!




  • inköp: vill inte tänka på det, men jag visste att det kunde hända: 2 nystan Noro Silkgarden sock i svart, blått och grönt, 2 nystan rowan 4 ply och 2 nystan Rauma finull.

Testade att sticka kanten på Pajsjalen, rolig!
Testade den lätta sjalen i Designet Knitting, inte så rolig.
Tittade på Henrik Schyffert, riktigt bra i alla fall en stund.

Framför mig har jag en helg full av aktiviteter: hantverksdag, konsert med utdelande av stipendium till äldsta dottern, flytthjälp (hem över sommaren) till äldsta dottern, gräsänka till maratonspringare och i tjänst för att supporta festivalbesökande yngsta dottern (men hon sköter sig säkert och kommer hem trött och full av upplevelser på söndag). Tänkte försöka sticka lite och plantera om tomaterna om jag hinner.
Nästa gång blir det bokprat Simple Style har anlänt från Malmö stadsbibliotek.

1 kommentar:

Stickmaskan sa...

Trevlig blogg!
Tänkte att passa på att tipsa om en ny e-handel för garn och broderier som heter Stickmaskan. Vi har även öppnat upp en portal där det går att sälja sina verk man har skapat på madebyhand.se!
Välkommen in!