2009-07-03

Lite bokprat

Hemma igen och nu hade böckerna kommit så jag kastade mig i bilen och besökte mitt utdelningsställe, en kiosk. Två fina böcker Sock innovation av Cookie A och Strikketöj av Helga Isager. Sockboken har ni säkert redan hört om, det är ju många som stickar Kai-mei sockarna och dom är ju så snygga, funderar just på om man kan göra dom i ett randigt garn. Men det finns fler snygga mönster i boken, har inte hunnit testa instruktioner och mönster men den verkar mycket grundlig. Helgas bok är en stickresa genom tiden, den börjar på 1900-talet och tar sig fram till 1990-talet. Det är flera riktigt trevliga mönster i den, jag vill bl a göra en själavärmare från 1910-talet, 20-talsklänningen och 30-talstoppen. Det får nog bli toppen först för den kan man ju ha på sommaren, ska bara hitta något substitutgarn.
Passade på att ta en bild på min virksjal "Flax galax" i naturfärgat 16/2 vävlin. Det är ett bra och ha handarbete, passar särskilt bra när man reser. Jobbar på med näversjalen men de senaste dagarna har ägnats åt röjning och lite social samvaro i Ystad så stickningen har fått ligga till sig. När vi röjde i svärföräldrarnas hem i veckan hittade jag denna bedårande lilla flicka, fast först hittade jag fatet. Fin va? Fast nu har jag tid med stickning igen och just nu andas jag ut efter en härlig åskskur det har helt klart lättat i luften och temperaturen har sjunkit en aning, kanske från 30 till 20 grader och solen skiner igen, super! Är förresten en olidligt stolt moder just nu, ena dottern har fått komma med i damlaget i innebandy och den äldsta har klarat körkortet vid första försöket, både teori och uppkörning. Grattis båda två!

Inga kommentarer: