2009-08-01

Hemma igen efter stickstämma


Två dagar+ på stickstämman i Växjö är över för min del. Min första stickstämma faktiskt. Torsdag em hade jag själv en kurs i bloggning, på fredagen fick jag lära mig montering (så mycket som det var möjligt för slarviga mig att ta in) av Ulla Engqvist som verkligen är en expert. Första kvällen var det god middag och sen "samkväm" med en riktigt duktig berättare från Ljungby. Igår kväll var det åter något nytt för mig Hyttsill på Bergdala glasbruk En småländsk variant av grisfest
i Småland är det god mat (isterband, fläsk, saltsill i grädde och lingon) och sen fick vi se glasblåsning, kvällen avslutades med för mycket ostkaka och kaffe. Lite allsång ingick också innan vi åkte tillbaka till Växjö.
En stickstämma innehåller så mycket så jag kommer bara att trötta
er om jag ska berätta allt men där fanns hur många kurser som helst som jag skulle ha velat gå. Massor med trevliga stickande kvinnor som jag fick lära känna lite grann, träffade bl a Tant Kofta. Hela alltet var otroligt välorganiserat och en massa frivilliga medlemmar i hemslöjdsföreningen skötte på kvinnligt vis om oss, dvs. de jobbade som tusan men det enda vi märkte var att allt fungerade. Hurdana är vi kvinnor egentligen? De borde slå sig för bröstet och känna sig så duktiga som de verkligen är. TACK! Jag hoppas mitt skrik hörs ända till Småland).
Läs vad andra tycker som stämman och ni som vill skriv gärna en kommentar om era upplevelser!

Jag stickade på min "Baristasjal" med kyrkdörrar på, månag tycket den såg intressant ut. Här hittar ni Pinneguris mönster, annars finns det också på Ravelry. Den sista bilden är på den fina blompinnen som jag fick från stämman (den är på väg till tåget hem på Växjö station).


3 kommentarer:

Sunna sa...

Det verkar så himla inspirerande med dessa träffar, jag hoppas jag får möjlighet att åka någon gång

Carina sa...

Förra året när jag anmält mig blev det ju inställt. Och i år valde jag bort det för jag tyckte att det var för dyrt. Tyckte jag i och för sig förra året också. Du får hemskt gärna berätta mer om monteringen du lärde dig.

Är ganska avis på dig som var där.

RainyNight sa...

Hej! Tack för fina bilder och trevliga kommentarer! Det var ju ljuvliga dagar i Växjö! Det var värt varje krona!
Hälsar Liisa (med foten i gips)