2009-10-31

Bokprat och shoppingtankar


Har köpt två böcker från Amazon, den ena fanns inte att få tag på hos min vanliga näthandel.  Alice Starmore's Book of Fair Isle Knitting en riktigt bra bok med mycket mönsterinspiration. Det är en nyutgåva (originalet kom ut 1988) och det märks bilderna är härligt 80-taliga och mönstren får nog modifieras ärmarna är jättevida men detta är en bok som triggar igång mig både till flerfärgsstickning och hör och häpna pärlmuddar. Jag behöver ju några småprojekt att ta med på mina pendlarresor, det kanske kan bli lite nya muddar. Material saknar jag inte, har ett lager med alpacka och andra tunna garner samt en hel verktygslåda med pärlor! 

Poems of color av Wendy Keele (1995)som är en amerikansk! bok om Bohusstickning, där finns faktiskt lite mönster till bohusstickning bl a Vildäpplet. Tröjorna i boken är inte lika snygga som de riktiga mönstren som man kan köpa från Solsilke men duger ändå att låta sig inspireras av. Boken innehåller historiken och som sgagt flera mönster även till mössor. Förmodligen kommer jag att köpa ett kit från solsilke nån gång men tror ändå att boken är användbar. I de böcker som finns på svenska finns inga mönster vad jag har hört i alla fall. 

Sen fick jag en ny stickbok i min hand på jobbet (Hässleholms bibliotek) den har jag tittat lite på på nätet men inte kunnat bestämma mig för om jag skulle köpa eller inte. Det är en trevlig bekantskap Haiku Knits av Erika Knight och Tanya Alpert. Den är inspirerad av japansk design och tradition och japanska garner främst från Habu. Modellerna är fina med lite annorlunda lösningar, raka stycken och spännande ihopsättningar. Jag föll för omslagskoftan, men ska sticka den i lite andra material (om det blir av, de tätare partierna känns lite tunga tycker jag) och en lintröja som inte alls var dum. Har faktiskt funderat på att sticka något med lite kortare ärmar, är det kallt kan man ju ha långa muddar. Det används flera spännande garner med stål i i boken så nu får jag surfa på Habushopping antingen på nätet eller i London! Vad tror ni om denna? Skulle jag kunna trivas här? eller här? Eller nätshoppa här? Hur ska man kunna välja? Sen kan jag ju läsa och lära mer här!

1 kommentar:

Pinneguri sa...

Ja, da var Poems of Colors (med flere andre bøker!) bestilt. Din feil ;)