2010-09-19

Ännu mer böcker

Idag avslutades förtidsröstningen på biblioteket så jag passade på att jobba lite. Väl där fanns det två trevliga stickböcker som jag hade reserverat. Nu är jag hemma och väntar på att valvakan ska sätta igång, det blir mycket stickning i kväll! Först lite bokprat och denna gång böcker på svenska:

  1. Hammerskog: Skönt stickat
    En trevlig bok med många fina mönster men jag tycker den saknar det där lilla extra. Det är en bok med små projekt, vantar, muddar, sockor, mössor och halsdukar, bra instruktioner ock såvitt jag kan bedöma utan att ha provstickat så verkar beskrivningarna bra. Ganska lätta mönster och bra instruktiva foton om hur man virkar och stickar, bl a hur man stickar hälar till sina sockor, något som jag tror att många oroar sig för om man inte stickat sockor tidigare.
  2. Johansson: Stickat i ekologisk ull
    Fantastiskt fint bildmaterial och trevliga modeller. Här finns koftor, klänningar, tröjor och mindre projekt. Allt i färgskalan, vitt/grått/beige, dvs naturfärger. Lockande trevliga saker men bara till tjejer/damer inte ens en enda liten ekologisk halsduk till honom. Allt garn som använts är från Marks & Kattens.  Jag blir sugen på att sticka något av laggen och jag vad vet man det kan ju bli av. Den här boken ger mig både sticksug och stickaptit. Fast jag inte passar så bra i de ljusa naturfärgrena glömmer jag nästan bort det när jag bläddrar och ser framför mig hur jag är ganska snygg i en vit tröja. Men det stämmer inte!

Den virakde ploppsjalen är klar, ska försöka göra en beskrivning på hur en ploppkant blir till, undrar hur lång tid det kan ta?

2 kommentarer:

stickigt humör sa...

Jag har köpt in några böcker av Stickat i ekologisk ull till Tant Thea. Moderna, inspirerande bilder och plagg. Känns kul att mönsterna även passar till andra ekologiska garner:)/Elisabeth

Zandra sa...

Böcker är alltid gött. Du har något att hämta hos mig :-)