2011-03-27

Montering, heaven or hell?

Snacka om montering! Boleron från Rauma är verkligen en utmaning för undertecknad. Jag brukar försöka undvika alla slags ihopsyningar, onödig fästning av trådändar och annat bjäfs. Men nu bjäfsar jag på för fullt, kedjestygn (fast jag virkar dom) och blommor, ja dom syr jag, det går ju inte på nåt annat sätt och strax är det framkanter och nederkanten, vanlig virkning, böljevirkning och baklängesvirkning.  Men det räcker inte med det sen blir det blondekant (en virkad mohairkant med lite spetskänsla) ojoj, hur ska det sluta? Funderar över om jag ska sy fast ärmarna med maskstygn eller ta den enkla vägen och virka med smygmaskor från avigan. Det får nog bli smygmaskor om jag ska orka ända in i kaklet.
Men resultatet då? Jo, än så länge ser det fint ut. Hoppas verkligen att jag inte kommer att tycka att det blev för mycket "extra allt" när den ska användas, fast min muntert svarta garderob kan behöva både färg och flärd, nu är ju våren redan här så därför känns det lite akut att bli klart snabbt. Funderar över knäppningen, hyskor och hakar eller knappar? Ibland är montering roligare än man tror fast det tar en massa tid och det är jag inte van vid.

Årets första vårprojekt är avslutat en rundhalsduk stickad i Noro Sekku på st nr 5 och 55 maskor tills garnet tog slut, ihopsydd med maskstygn. Mjuk och skön runt halsen, silke, bomull m m och härliga färger!
Min Malabrigo book 3 har landat och den är trevlig, det var mest för Stephen Wests mönster som jag skaffade den. Nu vill jag börja med Lakedalesjalen och en egen variant av Akimbo blanket, har inte hittat rätt garn än men tror att det finns i mitt lager.
Ser mycket fram emot nästa helg då jag ska få lära mig att sticka Fair Isle av Helén Wallin, vi ska tydligen hålla trådarna i båda händerna, det blir att utmana vanans makt, intressant! Kursen är fulltecknad, härligt! Det är en intressant artikel om Fair islemetoden i senaste Interweave Knits, spring 2011, om hur man ska hantera färgställningarna. Den behövde jag, fattar lite mer nu.

1 kommentar:

EvaL8 sa...

Åh vad fint det blir! Jag längtar till att få göra det roliga-brodera och montera. Men jag har hälften kvar att sticka.