2011-10-23

Ständigt dessa planer

Värme i vinter,? Ja!
Varm höst? Ja!
Planer och inspiration? Ja!
Tid? Nja...
Fortsätter försöka göra klart lite innan  nya saker läggs upp, det går sådär. Ett par knästrumpor är klara! Kilravock, och, jo, det var riktigt kul att sticka klart dom, dom passar och är piggt grå, dvs passar till det mesta nu i höst. Lettiska vantar till N, bara tummarna kvar, ska göra klart dom innan jag börjar på ett par estniska vantar.
Har shoppat! Böcker! 

  • Folkknitting in Estonia, en gammal goding som jag inte fattar att jag skaffat tidigare, bra instruktioner till de speciella tekniker som man har i Estland. Blir vantsugen!
  • Fanatröjer, en inventering av den norska fanatröjan, både flerfärgsstickade och enfärgade, de enfärgade liknar spedetröjor, spännande! En bok att läsa ordentligt. 
  • Sen Karin Kahnlunds Sticka efter svenska mönster som är såå fin, den kommer att hålla länge, känns sådär tidlös, härligt! 

Dessa böcker minskar ju inte precis inspirationen till att sticka nytt och mer och mer!
I januari gick jag med i en hantverksutmaning på facebook, den har resulterat i att jag ska tillverka något att skicka till 3 kompisar och att jag har fått ett par jättefina muddar från Marika, dom har superhäftig flossa och passar perfekt. Vad hände nu då, jo jag vill lära mig flossa såklart! Tack, tack, tack! Här kan man ju göra det!
Min danska nattröja, som jag har mixat ihop av olika mönster som Vivian Höxbro visade på kursen, växer! Jag har delat den och stickar fram- och bakstyckena separat ifrån ärmhålen. Provade den igår och den passar! Däremot syns inte relieferna så tydligt som jag hade velat, det beror på att garnet är naturbrunt, dvs lite melerat. Jag ska nog sticka en till och kanske det blir en vit för det är ju så vackert. Om jag stickar den som en kofta och dekorera med lite färg på band eller tyg så kan det nog funka. Vitt är alltid svårt, känner mig så blek i det.
Nu är det också dags att dyka ner i min kista med stickat för att kolla vad jag har att välja på när jag inte vill frysa i vinter! Jag vill ju inte stå där i vår och hitta nåt fint som jag glömt bort att använda under vintern.
Återkommer med lite bilder!

Inga kommentarer: