2012-08-02

Stickrapport

I morgon är det fredag och då kommer sista delen av Stephen Wests mysteriesjal, ser fram emot det. Det har varit väldigt kul att sticka den och jag har garn så det räcker. De sista dagarna har jag kommit igång med min Pendulum igen och den är perfekt för OS-tittande, rätstickning och förkortade varv, svårare är det inte. Har bestämt mig för att avsluta den med en i-cord, det blir snyggt och elastiskt. När den är klar har jag lite isländskt einband kvar och ska nog försöka sticka upp det. Samla ihop färgerna (mest, brunt och natursvart tror jag) och göra en avlång sjal att mota kyliga höstvindar med, inspirerad av Pendulum och Color affection, kanske våga mig ut i en egen design med förkortade varv. Det var länge sen jag hittade på eller nej egentligen inte men ändå känns det som jag mest stickar andras mönster nuförtiden. Fast min nattröja är ju faktiskt "min egen". Fårvantarna väntar på sina tummar och en liten tvätt och min pendlarstickning växer, det är bara ett varav hål kvar kanske, eller om jag ska göar ett hålvarv och nåt slagsuddavslutning, har inte bestämt mig än, just det det är ju också mitt eget mönster.
I sommar har jag ju haft en kris för jag har så mycket stickat som ligger i garderober och ksitor och inte används. Nu har en god vän köpt tre sjalar av mig, känns bra, för se om jag kan göra av med lite till. Och sen om jag på att vad jag saknar är en helsvart sjal som "passar till allt". Hade en fins sådan som jag blev av med i vintras på en AW, man ska inte gå ut och dricka öl efter jobbet :-(

Fast nu får jag en anledning att sticka mig en ny, ska bara bestämma vilket mönster jag ska göra. Vet ju redan lite vad jag vill ha: en utsträckt trekant eller en utsträckt halvcirkel utan för mycket bjäfs men ändå nåt slags spetsmönster, tror jag i alla fall. Nån som har nåt tips? Sen är det ju inte så kul med svrt garn så det är nog lika bra jag börjar rätt snart så jag kan få lite nytta av ljuset.

Inga kommentarer: