2007-12-04

Bokprat med mera

Man hör ju om folk som ligger och läser kokböcker innan de somnar. Är det som torrsim? Jag läser stickböcker, hur blir det då när man ligger och läser dessa i sängen? Torrstickning? Nej, det är planeringsstadiet som man går in helt och hållet i när man ligger där med en ny bok. Kreativiteten flödar och har man tur hittar man nåt kul att sticka av det som finns i garnlagret.
Här kommer lite bokprat om mina nya stickböcker:

Zimmermann, Elizabeth: Knitting around
Detta är ingen ny bok, den kom ut 1989 och känns rätt ålderstigen framförallt när det gäller bildkvaliteten. Den är mycket intressant och det finns mycket att lära om rundstickning och att sticka runt. Anledningen till att jag köpte boken (som jag fick köpa på Amazon, den finns inte i någon svensk webbshop) var en jättefin sjal som jag såg på Marias garn i Stockholm. Den sjalen ska jag absolut sticka, ska bara skaffa lite garn till den, tror det blir nån flerfärgad entrådig Evilla. Kanske att jag gör om modellen lite, fram är den lite bred tycker jag. Men det är den fina uddkanten med I-cord som jag förälskade mig i. Den kanten kan säkert användas till en massa andra stickade saker, en mycket trevlig avslutning. Har inte hunnit läsa hela boken än så den ligger fortfarande på nattygsbordet.
Nicky Epstein: Knitting never felt better: the guide to fabulous felting
Nicky är inte någon debutant i stickboksbranschen. Hon har gett ut många stickböcker tidigare och jag har några av dem t ex Knitting over the edge och Knitted flowers. Jag tycker att hittills har hon alltid gett mig valuta för pengarna när jag köpt hennes böcker. De är inspirerande och vackra.
Kintting never felt better är verkligen en bok för mig och förmodligen många andra som har vågat/velat tvätta stickat i tvättmaskinen. Den här boken har såå mycket att lära oss tvättamatörer. Ni som har filtat stickade saker vet att man lätt blir biten och hela tiden tänker på nya saker som kan tvättas och filtas. Här tvättar hon spetstickat, flerfärgsstickat och knyter in nötter i stickat före filtningen, det blir de mest fantastiska saker t ex ett par stickade och filtade vita julgranar. Jag bara vill ha dem! Tyvärr gav jag bort mina julnötter från förra året till en som också hade läst den här boken så nu sparar jag mjölkförpackningskorkar för att prova på det som heter stickad shibori. Alltså när man knyter in saker i stickat och filtar. Nicky filtar också intarsiastickat och mohairsjalar med små nöter i. Stickar små blommor och syr på, ja ni förstår nog det här är en måste-ha bok. Den innehåller några färdiga mönster men mest små lappar som ger inspiration till egna projekt. Det enda som är problemet för mig är jag helst skulle vilja ha en stickmaskin så att jag snabbt kunde sticka upp en massa och sen bara filta det på olika sätt.
Bordi, Cat: The second treasury of magical knitting
Cat är en stickforskare som har möbius som sin specialitet, i den här boken dyker hon ännu djupare i möbiusmagin. Här finns den gulliga rumpväskan, möbiusar som snurrar mycket fler gånger än ett halvt varv och kan stickas till de mest fantasifulla skapelser. Sen finns min favorit korgen som slukar nystan, stickor och andra tillbehör. Fast när min ena dotter fick se den sa hon, lova att du aldrig gör en sådan. Jag får väl tillstå att Cats färgval på just denna inte är så kul (beigebrunaktig), tror att min kommer att bli mycket roligare.
Kjaer, Lotte: Slip maskerne lös
Släppta maskor eller tappade maskor, det är stor skillnad. Här är det med beräkning som maskorna släpps och det blir fantastiska kreationer i härliga garner. Västar, kjolar, hopsydda stycken som blir sjaltröjor och ponchos. Lättstickat och annorlunda. Allt är inte snyggt men detta är helt klart en bok även för yngre stickerskor. Detta är en okonventionell stickbok, härligt!
Isager, Marianne: Japan, skandinavisk strik med japansk inspiration
Detta är Marianne Isager, inte japansk stickning, däremot finns Japan med på många sätt i boken. Fina bilder och hon skriver om Japan där hon tydligen är mycket. Den modell som visar alla tröjorna och koftorna ser också japansk ut. Det är många jättefina mönster som jag gärna skulle sticka. Det som stör mig är att det är hennes garner och att det inte finns så många alternativ att välja på i hennes grovlekar 510 m/100g till exempel. Jag får väl krypa till korset och beställa lite garn på nätet eller ta en tur till Sommerfuglen i Köpenhamn.
En bok jag inte har än är den japanska Nordic knitting 2, den ser jättespännande ut så den ska jag beställa snart, läste också om en annan japansk bok som heter Vintage Knitting in Tradition men den hade tydligen förlaget dragit tillbaka för att det var så mycket fel i den. Hoppas den kommer ut i en rättad version, då köper jag den.

Garnlagrets status

Jag har skaffat sju genomskinliga plastlådor från IKEA och fyllt med olika garner. Lagret med kassar har inte krympt som jag trodde att det skulle. Får nog köpa minst fem till innan det blir nån ordning i lagret.
Projekt
Avslutade projekt just nu en virkad sjal i Kauni beige-rosa-vit, en virkad smalsjal i alpacka och tunn mohair och virkade nätmuddar. I går kväll började jag på en sjal i öglemohair med släppta maskor ur Lotte Kjaers bok. Jättekul och garnet är så mysigt, trodde inte jag skulle gilla det så mycket. Det blir öglegarn kvar som tillsammans med ett vanligt ullgarn ska bli en väst. Sen stickar jag av och till på ett par gröna pärlmuddar och en Icarus sjal i entrådigt Evilla. Har lust att sticka en tröja ur Isagers bok, med röda solar på. Tror att jag har en del garn i lagret som kan användas till detta om jag bara skaffar lite olika röda garner till solarna. Tänker inte hålla så strikt på hennes garntyp utan ta mig fram med hjälp av stickprov. Sen vill jag sticka en fin spetssjal i merinosilke, det skulle vara såå kul.

Det kom faktiskt två killar till stickkaféet förrförra veckan, undrar om de dyker upp på torsdag. De var rätt coola och ville lära sig sticka för att göra halsdukar till sina tjejer. Det gick riktigt bra för dem, hoppas de håller ut, det tar ju lite tid att sticka halsdukar.

2 kommentarer:

Annas garndrömmar sa...

Vilka trevliga och personliga bokreflektioner - tack! Håller med om att stickböcker är rena knarket för stickinspirationen! Lycka till med garnsorterandet, här hos mig är skåpet med garnlådor översvämmat för länge sen och det ligger små påsar både här och där i lägenheten...

teresa sa...

1. Underbart intressant genomgång av stickböcker!
2. Jag köpte EN plastlåda på Ikea och den räckte inte... Nu skäms jag inte längre för mitt garnlager...
3. Killarna på stickcaféet - gud, vad charmigt!!