2011-03-05

Aj aj aj hur gick det till?


Hoppsan nu har jag startat en bolero typ, en virkad sjal typ och en Inspira cowl (ravelrylänk) typ. Hur gick det till? Har under veckan stickat 4 cm på min spedetröja och jobbet har varit mycket hektiskt fast jätteroligt, på måndag är ambitionen att hitta i högarna på skrivbordet det jag lovat fixa och inte ens hunnit tänka på. I tisdags var det en höjdarkväll då jag fick smaka bakade små rödbetor med chokladsmet med gula blommor på och ett underbart dillkäcke som Anita Zieme hade fixat. Hon hade dessutom ett oerhört inspirerande föredrag (på mitt jobb, biblioteket i Hässleholm) som kommer att resultera i att jag tar med en bröddeg till jobbet på torsdag och bakar ut till vårjubileumsfest. Det blir inte knäckebröd... dom som kommer till festen får testa om experimentet lyckats. Det blev mycket bakinspiration men även örter och ogräs (fast dom lyser ju med sin frånvaro just nu:-)) så idag blev det nybakade nattjästa morgonbullar och just nu en surdeg på jäsning. Och alldeles strax blir det vinterstudion och stickning, min nya bolerokofta ska få sig en omgång, har bara stickat på inviket hittills, längtar efter lite mönsterstickning, är nästan avundsjuk på Eva som kommit så långt på sin. Måste medge att när jag läser broderiinstruktionerna så känner jag att här behöver jag stöd! Behöver förmodligen kalla in en broderikonsult för att klara av den delen, vill inte att det ska bli ett UFO av den här koftan. Nu på med skidorna!
Nej, just det min sjal till Helylle heter Bobbly och är stickad i tunt mohairgarn och ett knasigt handspunnnet ullgarn som heter Knit Collage, det liknar små silkeskokonger på en lång rad. Sjalen är i gult och vitt och någon på stckkaféet liknade de gula kokongerna vid ostbågar, men sjalen fick behålla sitt namn, den har extra vingbredd så att man kan vira den om halsen, mjuk och mysig!

2 kommentarer:

Carin@Ullhärvan sa...

Tack! Jag gillar verkligen hur färgerna ändras i Ulmus. Din nya sjal ser härlig ut.

Jenny sa...

Fiiin sjal, roligt med Knit Collage garnet!