2011-07-12

Gömmer mig bakom berget av ofärdighet

Muhgal och min favoritmugg
Snart, snart är jag klar med min virkade koftaRowan Purelife organic wool och den är härligt milt sommargrön och ska bara monteras. Det är en liten kofta, korta ärmar och kortkort för övrigt också, jag fick anpassa den efter garnmängden, 10 nystan. Linkoftan i det förbannade garnet växer men det är faktiskt urtråkigt att sticka slätstickning fram och tillbaka i svart lingarn fast det är st nr 5. Ryggen klar och halva vänster fram. Tror den skulle må bra att att få ut och resa men har inga resor på gång just nu utom jobbpendligen och på den växlar jag mellan två olika sjalar. Båda (Muhgal och Spectra) är roliga om än olika, men Muhgal i isländskt einband ger mersmak vill gärna sticka nåt liknande fast i Schoppelwolle lace och nåt annat garn, det skulle kunna bli riktigt fint, kanske jag kan variera grundmönstret också - kan nog bli ett eget mönster kanske... gillar den zebrarandiga effekten.

Funderar på att lägga ut mina mönster på Ravelry även om de bara är på svenska än så länge, om det blir efterfrågan kanske jag försöker få hjälp att översätta. Såg att garnaffärer ska kunna sälja mönster som finns på Ravelry till sina butikskunder som inte är med på Ravelry.

Lite bokprat: Har lånat Icelandic knitting av Helene Magnusson och Þríhyrnur og langsjöl av Sigríður Halldórsdóttir från Malmö stadsbibliotek som har en mycket bra avdelning för stick- och virkböcker. Icelandic knitting bygger på mönster från traditionella stickade iläggssulor, Helene Magnusson har designat och gjort mönster till kläder utifrån dessa mönster. Inget för mig, fast det är några som är ganska fina  - exempel ur boken.
Þríhyrnur og langsjöl  är en isländsk bok med traditionella isländska sjalar bl a Hyra Herborgar som många har stickat, boken är på isländska med ett litet engelskt häfte med översatta förklaringar. Har inte fördjupat mig i den men däremot kopierat en del för framtida bruk. En skatt som tyvärr är ganska dyr att köpa.
Nehej, nu ska jag sticka lite online så att något blir klart nån gång!

Inga kommentarer: